Draim Arena
Draim
2-

Starter 169:-, Booster 49:-

Draim har en stämningsfull värld

Draim Arena är ett kortspel på svenska. Startpaketet är en låda som innehåller 27 grundkort, två niokorts boostrar, två specialgjorda tärningar, ett regelhäfte och ett häfte med stämningstexter. Det är en rejäl uppryckning från det första släppet, och denna andra expansion av spelet åtgärdar flera problem från det första släppet och är mer stämningsfull.

Reglerna är lite krångliga att läsa. En rekommendation är att läsa all text innan man ens försöker sig på att börja spela. Återigen är dock detta andra släpp mycket bättre än det första, reglerna har tydliga illustrationer och nu förklaras ikonerna på korten.

När man öppnar kortleken och går igenom den hittar man arenakort och karaktärskort, och karaktärskorten överväger helt klart. I boostrarna blir dock fördelningen annorlunda. Karaktärskorten är de kort man använder för att anfalla och försvara med, medan arenakorten har en taktisk betydelse.

Jag har inte hittat någon övre rekommendation på antalet spelare någonstans, men striderna mellan de olika spelpersonerna sköts i ett duellupplägg. Anfallaren bestämmer vem han eller hon skall anfalla och sedan spelar man ut striden. Man kan använda arenakorten i tre av de fyra faserna i sin omgång, den första, tredje och fjärde. De kort man använder i fas tre och fyra är avsedda för sista minuten taktik, fas ett korten hjälper en kontrollera spelet.

Spelet i sig kräver en del eftertanke, och även om det är lätt att spela när man för en gångs skull klurat ut hur man gör, så ger det intrycket av att det ligger en hel del tänkande bakom en vinst. Det är inte enbart att kasta sig ut i striden och slåss. Det gäller det att tänka efter lite innan man komponerar sin trupp. Anfallet går till så att man slår en tärning om vem i truppen som anfaller motståndaren. Det betyder att man dels måste ha fått ut en hel del karaktärskort på bordet, dels ha en trupp som klarar av att ta sig an motståndarens kort en och en. Stridstärningen har också specialegenskaper som gör att en strid kan vändas på huvudet ganska snabbt, bland annat kan man slå ”trupp” vilket innebär att anfallaren eller försvararen får lägga ihop hela sin trupps anfalls- eller försvarsvärde. Man kan också missa eller slå perfekta slag. Lyckas man ta död på en motståndares kort tillfaller det en själv, så det gäller att ha dub-letter på de kort man tycker om att spela med. Ett första intryck av spelet visar en hel del potential. Det är kul.

Bilder och texter på korten håller dessvärre en väldigt ojämn kvalitet. Vissa illustrationer är riktigt vackra, medan andra ser mer amatörmässiga ut. Återigen visar expansionen en kraftig uppryckning jämfört med den första startleken. Texterna på karaktärskorten är vad jag förstår avsedda att skapa en viss stämning. En del av dem är riktigt bra, medan andra bryter stämningen helt. I stort sett är layout och ikoner på korten tydlig och lätt att förstå.

Det är ganska uppenbart att gänget som har skapat Draim har en mycket detaljerad bakgrund att bygga spelet på. Det finns referenser till Disia och Draim överallt i texter på kort och regler och världen verkar ha en väl utbyggd geografi. Det skapar inte bara en stämningsfull värld, utan det ger även spelaren en önskan att få reda på mer.

Sätt ditt eget betyg på Draim Arena!

Totalt har 10 personer röstat.
Intryck 5,9