Grave robbers from outer space
Z-Man Games
2-6

149:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Det här är ett spel för dig som i första hand vill ha roligt när du spelar, och inte låter dig störas allt för mycket av att tur och slump får en avgörande roll. Är du okej med det, och dessutom tycker att b-filmer är underhållande och science fiction en sorgligt underutnyttjad genre – och har vänner med samma humor och spelsinne – vågar jag utlova flera roliga spelomgångar.

Temat för detta spel är alltså b-film och science fiction, och det är väl genomfört rakt genom hela spelet, från alla filmcitat på korten till spelmekaniken. Kvaliteten på korten är också klart godkänd och illustrationerna stämningsfulla. Allt det tillsammans gör att spelet känns tilltalande och inspirerande.

Spelmekaniken är däremot inte helt vattentät. Framför allt stör jag mig på den lite för utslagsgivande bonusen och rekommenderar starkt att ni ändrar hur många poäng den ger. Det första alla gör är nämligen att dra fem kort, för att med hjälp av orden på dem hitta på en titel för sin film (jepp, alla spelare gör varsin b-film). Dessa kort blandas sedan in i leken igen, men om man vid spelets slut har något av dessa kort i spel får man en bonus på fem poäng. Vilket alltså har en tendens att bli allt för utslagsgivande.

Det finns fem typer av kort; platser (som den gamla kyrkan), roller (som killen alla vet kommer att dö), props (till exempel den alltid lika oumbärliga ficklampan), varelser och specialeffekter.

Platser, roller och props spelar du ut på din egen film, för att fylla den med innehåll och ge dig försvarsvärden (mycket viktigt – ju högre försvarsvärde du har, desto större chans har du att vinna). Varelser har inga försvarsvärden alls, utan bara attackvärden. De spelar du på dina motspelares filmer, och om varelsens attackvärde är tillräckligt högt dör en av rollerna i filmen varpå det kortet och alla props personen hade slängs. Speicaleffekterna ger dig helt andra möjligheter, precis som i b-filmer.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Grave robbers from outer space!