Frontline: Fields of Thunder
Nival Interactive

269:-

Intryck: 5     Innehåll: 9   14

Inte nyskapande, men väldigt bra

Jag måste börja med, att även om jag gillar spel om andra världskriget, så börjar marknaden enligt min mening bli överfull på det temat. Därför var det inte direkt så att jag hoppade ur stolen när jag fick skivan med Frontline: FoT. Ännu ett RTS – finns det mer att tillägga i genren? Nåväl, ryska Nival Interactive gör ett försök och bygger vidare på Blitzkrieg-motorn med ambitionen att öka detaljerna och realismen. Kombattanterna är Tyskland och Sovjet, och det mesta kretsar runt Kursk, varför pansar är det huvudsakliga vapenslaget.

Efter den snabba installationen var det bara att kasta sig på spelets tutorial. Jag hade laddat ordentligt med kaffe, för jag misstänkte att det skulle bli en hel del att sätta sig in i med alla detaljer, speciellt som det fanns en ”handbok” med i spelet där man kunde läsa om alla vapen och modeller som figurerade på slagfältet. Det visade sig dock vara väldigt enkelt att följa med. Har man spelat liknande spel, som Blitzkrieg eller Total War, så faller sig det mesta naturligt. Visserligen har enheterna mycket data, men det är inget som sätter käppar i hjulen beträffande användargränssnittet. Så, efter blott en halvtimme kunde jag komma igång på allvar...

Kanske var spelet till och med lite för enkelt? Det mesta tycktes handla om att flytta enheter samt att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle. Och säkert fanns det någon sorts sten-sax-påse-mekanik, precis som i Total War, som avgör enheternas lämplighet. Efter att ha blivit totalt förintad i första uppdraget kunde jag förvånat höja på ögonbrynen, för det hela hade gått så fort – en samlad massiv attack från flera riktningar förvanlades på några få minuter till en sörja av kroppar och utbrända fordon. Fundersam bestämde jag mig för att ställa ned svårighetsgraden... men inte, för det fanns inga svårighetsgrader! Då förstod jag att de menade allvar. Många timmar väntade innan de eländiga ryssarna kunde kuvas.

Grafiken är ungefär vad man kan förvänta sig av ett nytt spel i genren. Detaljrikedomen är hög och omgivningen reagerar på vad som händer – hus kan skjutas sönder, träd välter osv. Musik och ljud fungerar också bra och hjälper till att ge stämning, men inte heller där är det något utöver det vanliga. Fast det är ju inte i ljud och bild spelet ska ha sin styrka. Om man är lagom eller väldigt förtjust i spel av den här typen bör man åtminstone titta en extra gång på det, för det är en utmaning som lätt ger mersmak. Det känns som att utvecklarna haft både ambition och passion, vilket gjuter nytt liv i detta uttjatade krig. Och när man slutligen överlistat och läst AI:n, finns möjlighet till mänskligt motstånd genom Multiplayer. Dit har jag dock inte nått ännu.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Frontline: Fields of Thunder!

Intryck 1