Ufo Afterlight
Altar Interactive
Atari
369:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

UFO: Afterlight bästa spelet i serien

I början av 90-talet hade jag väldigt roligt när jag spelade de två första spelen i denna serie, UFO: Enemy Unknown och X-Com: Terror From the Deep. Två charmiga spel med en rolig blandning av taktik och strategi, där man hela tiden behövde balansera vad man gjorde i termer av forskning, produktion och expansion samtidigt som man ledde sina soldater i strid. Det var mycket planering, både av det övergripande slaget (vad man borde forska på) och i detalj (fördelning av utrustning mellan soldaterna och vad varje person gjorde i strid).

Sedan kom del tre, UFO: Apocalypse, och jag tröttnade snabbt då balansen var borta. Jag hann inte få fram någonting mellan de enskilda striderna, det kändes repetitivt och långtråkigt. Besvikelsen satt i, och när de två senaste UFO-spelen dök upp tittade jag inte ens åt dem. Det var därför med viss skräckblandad förväntan jag började spela UFO: Afterlight. Jag har inte ångrat mig, det här är ett riktigt roligt spel, men farligt svårt att slita sig från. En värdig efterföljare som utvecklats bra.

I UFO: Afterlight leder du en liten grupp soldater, vetenskapsmän och tekniker (varav några ingår i två kategorier) som har till uppgift att kolonisera Mars och terraforma det tillräckligt för att sedan kunna väcka upp de tiotusentals människor som är kryogeniskt nerfrysta. Naturligtvis visar det sig inte vara fullt så lätt...

Människorna är inte ensamma på Mars. Här finns både reticulans, den ras som fördärvade jorden med sina biologiska experiment (för att få reda på mer om detta behöver du spela tidigare delar) och rester av en avancerad, men till synes utdöd marsiansk civilisation. Snart dyker även andra fraktioner upp, som din ärkenemesis beastmen, och du riskerar snabbt att hamna i ett krig på flera fronter. Såvida du inte väljer att ingå allianser med andra, allianser som kan ha varierande livslängd.

Du hämtar ditt vatten från nordpolen, men din bas ligger betydligt närmare Mars ekvator. Det gör att du hela tiden måste vara beredd att skydda ditt territorium, samtidigt som du utforskar planeten och utökar de områden du kontrollerar. Soldaterna är din insatsstyrka (du kan dela upp dem i olika skvadroner), medan du måste balansera vad dina forskare och tekniker gör mer i detalj. Ibland behöver du ha med någon av dem på uppdrag, för att reparera någonting eller säkra fynd och artekfakter. De spelar också en nyckelroll i hur du tar kontroll över nya områden och utvinner dina resurser. Dina forskare behöver också bemanna labbet för att få fram nya fynd, samtidigt som teknikerna bygger allt från vapen till nya byggnader på din bas.

Du har en begränsad skara karaktärer till hjälp, så det gäller att hushålla med dem väl. Samt inte minst att även träna upp deras färdigheter (du kommer gradvis att kunna specialisera dem alltmer). Den konstanta bristen på såväl råvaror som människor är en utmaning, men gör att du bryr dig mer om varje person du har hand om.

Striderna har ett väl fungerande system med simultana handlingspoäng som fungerar som ett mellanting mellan realtid och turordning. Största svagheten är att den rörliga kameran under strid har en tendens att låsa sig lite, framför allt när man försöker byta höjd. Det kan göra det onödigt svårt att styra dina trupper.

Som helhet tvekar jag dock inte att ge UFO: Afterlight en varm rekommendation.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Ufo Afterlight!