Sherlock Holmes – The Awakened
Frogwares
Äventyr
349:-

Sherlock Holmes möter CthulhuThe Awakened är ett nytt äventyrsspel med den kände konsulterande detektiven Sherlock Holmes i huvudrollen. Det är också det tredje i raden av dataspel från det vitryska spelföretaget Frogwares, som baseras på Holmes. Det som kittlade min nyfiken när jag först läste om The Awakened är att den berömde mästerdetektiven och Dr Watson här konfronteras med det övernaturliga, i form av en stor skopa av HP Lovecrafts ”Cthulhu mythos”. Det var en blandning som gjorde mig omåttligt nyfiken.

Spelet i sig är ett klassiskt äventyrsspel där man som spelare med hjälp av ledtrådar löser tankenötter och gåtor, som driver berättelsen framåt. Och det är just gåtorna och historien som är den stora behållningen med spelet. Den erfarne rollspelaren kan säkert ana sig till ploten, och det känns att det vilar ett arv från bordsrollspelet Call of Cthulhu över den.

Spelet i sig känns som ett helt traditionellt ”förstapersons skjutaspel”, och man styr spelpersonerna med de klassiska ”WASD” tangenterna. Den stora skillnaden är att man i ”The Awakened” endast är beväpnad med sina små grå celler, och lite hjälp av Holmes slutledningsförmåga. En detalj som jag särskilt uppskattar är att man är fri att undersöka omgivningarna, i alla fall inom vissa begränsningar. Just undersökningar av omgivningarna är nämligen det som är spelets kärna. Att leta upp, sam-la och undersöka olika former av ledtrådar. Det är också i detta moment som spelet har både en styrka och en svaghet. Svagheten i det att man får vara väldigt nära och fokusera direkt på ett föremål eller en ledtråd för se att det är ett manipulerbart föremål. Det är med andra ord väldigt lätt att missa någon liten detalj, särskilt om man kanske innan spelat onlinespel där ledtrådar markeras mycket tydligare. Det är dock så att det är i just detaljerna och klurandet som spelets styrka ligger. Det väcker en osannolik upptäckarglädje att ligga på alla fyra med förstoringsglas och undersöka fotavtryck efter små ledtrådar. Det är dock inte nog att bara stapla ledtrådar för att komma igenom spelet. Man får ofta tänka till och analytiskt försöka sätta sig in i vilken typ av ledtråd det kan vara man letar efter på de olika platserna. En annan liten detalj som gör att man dras in i historien är att man i egenskap av Dr Watson skriftligt får svara på frågor Holmes ställer om vilken slutsats man skall dra utifrån de insamlade ledtrådarna. Frågorna är inte direkt svåra, men man måste klara dem för att komma vidare.

Skall man gå in på små negativa detaljer, så störde jag mig lite i början på de aningen livlösa och tomma stadsmiljöerna. Jag saknade ett lite mer aktivt stadsliv med animerade statister som hade kunnat krydda spelupplevelsen.

Utan att avslöja för mycket så tar historien sin början när en uttråkad Holmes kallas till en av Watsons patienter. Den gode kapten Stenwick är upprörd då hans unge betjänt Baopwa, en aborigin, försvunnit spårlöst under natten. Givetvis undersöker man grannskapet och i kaptenens trädgårdsskjul hittar man en besynnerlig bild i sanden, och fotspår som definitivt inte är betjäntens där utanför. Ett tappat fiskfjäll och ett antal andra ledtrådar leder Holmes och Watson ned i hamnen om natten, och sedan vidare ut i världen i sitt sökande efter den unge Baopwa.

Uppskattar man äventyrsspel utan onödigt våld, Sherlock Holmes, och ”Cthulhu Mythos” så ger The Awakened minst ett par kvällars spännande spelupplevelse.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Sherlock Holmes – The Awakened!