Tome of the mysteries
Mage: The Awakening
188
268:-

Med Mage: The Awakening har White Wolf skapat ett magistystem som är väldigt fritt men ändå inte gett upp helt när det gäller spelbalans. De effekter som annars skulle kunna dominera spelet för mycket har begränsats på olika sätt. En bieffekt av det här är att det är mycket att hålla reda på, men i ett spel som heter Mage så är det vad man bör förvänta sig. Grundboken innehåller mycket men det är ändå områden som verkligen behöver en mer ingående genomgång. Den genomgången får vi i Tome of the Mysteries.

De fem kapitlen går igenom det mesta som har med magi att göra. Först kommer en ingående genomgång av improviserad magi. Det andra kapitlet förklarar hur magin skapas, känns och ser ut. Här får man också en rad nya besvärjelser. Kapitel tre behandlar hur olika kulturers sätt att se på magi egentligen hänger ihop med att den uppvaknade magin är ett enda system. I det fjärde kapitlet fokuseras det helt på magiska föremål och alkemi. Sist kommer tips till spelledaren om hur man bäst hanterar de komplexa situationer som lätt uppstår med så många och flexibla magiker, inte minst i en stridssituation. Kapitlet innehåller även information om de legendariska Abyssal Watchtowers.

Hur användbar boken känns tror jag främst beror på hur spelgruppen ser på magi. Är den ett redskap nästan vilket som helst som ger rollpersonerna utökade möjliget att lösa de problem de ställs inför så kanske inte Tome of the Mysteries tillför så mycket. De som bör köpa boken är istället de som fokuserar sitt spelande på magin i sig, som vill veta mer om dess innersta väsen och hur det påverkar varje magiker. För dem ger det här boken stort stöd bland annat i den hett omdebaterade frågan om kulturella infulenser och vad atlantismyten egentligen innebär.

Tome of the mysteries är inte superbra rakt igenom, men i mina ögon är boken det bästa tillbehöret till Mage hittills.

Sätt ditt eget betyg på Tome of the mysteries!