Shadows of the UK
World of Darkness
190
268:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Av naturliga skäl så handlar de flesta av White Wolfs produkter om USA, men de gör sitt bästa för att även täcka in resten av världen. Då det största hindret är att hitta engelskspråkiga författare med lokalkännedom är det inte överraskande att det första land som får en egen bok är Storbrittanien. Nu kan du få din mörka värld utrustad med dimtäckta hedar och slangpratande londonbor.

Det viktigaste att veta om Shadows of the UK är att trots att den är mörkblå och påstås vara till World of Darkness i allmänhet främst är ett Werewolf-supplement. Visst innehåller den även rätt mycket information om landets vampyrer och magiker, men du kommer att känna dig lurad om du bara tänkt använda den till ett av dessa spel. Däremot så passar den bra för en kampanj med vanliga människor som kommer att komma i kontakt med de klassiska övernaturliga varelserna.

Boken har två mycket bra delar. Den första är en allmän genomgång av det övernaturliga läget i landet, med fokus på skuggvärlden. Man lyckas utmärkt med att förmedla vad som är utmärkande för Storbrittanien och de platser som är av särskilt intresse får en mer ingående beskrivning. Den andra är tips till spelgruppen på hur man går till väga för att fånga den brittiska känslan, vad som skiljer landets skräckhistorier från vad vi är vana vid från USA.

De övriga delarna, som främst går igenom sådant som gäller varulvarna, är av varierande kvalitet. Ofta känns det väldigt splittrat då flockar som beskrivs bredvid varandra lika gärna kan hålla till i helt olika områden. Man fokuserar på ett par platser, men istället för att organisera texten geografiskt har man valt att gå mer efter tema. Jag gillar det inte.

Shadows of the UK fyller utan problem sin funktion för den som vill spela med människor eller varulvar i Storbrittanien, men den är inte bra nog att du behöver köpa den bara för allmän inspiration.

Sätt ditt eget betyg på Shadows of the UK!