Demon Stone
Stormfront Studios
Atari
Action/Rollspel
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 3   9

Dungeons & Dragons har bidragit med regler och bakgrund till några stilbildande datorspel genom åren, från Dark Sun över banbrytande Planescape: Torment till Baldurs Gate och Icewind Dale. Senaste installationen Demon Stone är, i likhet med Dark Alliance, ett konsolspel. Du kontrollerar tre gubbar – krigare, magiker och tjuv – som ska hacka sig igenom tio banor placerade på naturskö-na platser i Faerûn. På vägen dyker en del kändisar ur Forgotten Realms-mytologin upp i cameoroller. Enligt uppgift är spelet extremt likt Sagan om ringen-titlarna från Stormfront, som jag dock inte har spelat. Det handlar alltså om ett hacka och slå-spel där gubbar-na röjer sig genom horder av motståndare och i slutet av varje bana ställs mot en boss.

Fragment av D&D-reglerna visar sig i förmågor som Bull Rush och Improved Tripping, men spelet använder sig inte i någon högre grad av pappersreglerna. Istället har du ett antal stridsmanövrar som aktiveras med olika knapptryckningar. Spelet finns portat till PC, men jag har svårt att begripa hur det kan fungera med mus och tangentbord. Kontrollerna är extremt tv-spelsanpassade. Till och med på Xboxen var en del manövrar lite knöliga, eftersom Xbox:ens kontroller skiljer sig från PS2:ans.

De tre gubbarna har som sig bör olika egenskaper. Krigaren är bäst i närstrid, magikern sköter avståndsvapnen och tjuven kan hoppa, smyga och hugga i ryggen Du kan när som helst växla mellan figurerna. De två du inte kör själv sköts av AI:n, som är duktig på att försvara sig men gör mindre skada på motståndarna än du åstadkommer med huvudfiguren. I vissa lägen växlas du automatiskt över till tjuven, som är den enda som kan smyga och hoppa. Du har en ”hjältemätare” som fylls på när du slåss och kan användas för att utlösa kraftfulla anfall eller samordnade attacker mellan alla tre gubbarna. Mellan banorna får du xp och pengar som används till uppgraderingar.

Grafiken är riktigt imponerande, om än lite grå. Det kan bli grötigt när du omges helt av motståndare, förmodligen en medveten effekt för att öka actionkänslan. Spelet använder sig av ”cinematisk kamera”, vilket betyder att du inte kan vrida på bilden. Den är låst i den vinkel som speltillverkarna anser vara snyggast för tillfället. Ibland ser du din gubbe från sidan, ibland bakifrån. Det är väl en smaksak, men jag tycker att det förtar mycket av spelkänslan. Du får noll överblick över motståndet och ibland är det svårt att uppfatta åt vilket håll banan fortsätter. De två AI-styrda figurerna ser du i allmänhet inte till, eftersom de befinner sig i en död kameravinkel.

I bakgrunden finns en handling som enligt uppgift ska ha kläckts av R.A. Salvatore. Den visar sig främst i filmsekvenser som inte kan stängas av. Eftersom sparpunkterna finns i slutet av varje kapitel, som kan vara ganska långt, blir filmsnuttarna snart en källa till irritation. När du har dött tre gånger och måste stirra dig igenom skurkens yviga tal till massorna en gång till för att komma fram till banan börjar du önska dig ett spel helt utan handling. Om man är en hejare på tv-spel och aldrig dör är det förstås ett mindre problem, men jag tyckte att vissa banor var riktigt knepiga.

Handlingen är annars i grunden skaplig, skurkarna färgstarka och bipersonerna bra. Tyvärr fyller intrigen ingen större funktion, eftersom spelet är helt lineärt och inriktat på att meja ner horder av motståndare. Tråkigt blir det sällan, särskilt som det är ganska kort, mellan 10 och 20 timmars speltid beroende på antalet omtagningar. Däremot frustrerande, när kameran vrids så att man tappar riktningskänslan och tvingas skjuta mot fiender man inte ser, eller när tjuven klantar sig med sina hopp. Det kan säkert uppskattas av vana konsolspelare som är tillräckligt fingerfärdiga för att slippa se filmsekvenserna tre gånger på raken, och som inte störs av den låsta kameran. Gillar man inte hacka och slå-spel som kräver grym finmotorik ska man undvika spelet.

Text: Gunilla Jonsson

Sätt ditt eget betyg på Demon Stone!

Totalt har 9 personer röstat.