Bloodlines – The Legendary
Vampire: The Requiem
128
218:-
  Intryck: 2     Innehåll: 6   8

När jag recenserade den första boken i Bloodlines-serien var Vampire: The Requiem helt nytt. Då tyckte jag att bokens främsta värde var att den gav spelledaren exempel på vad man kan göra med det nya spelet som ännu inte hade en speciellt utbyggd värld. Idag är läget annorlunda med massor av utgivna tillbehör där det är mer eller mindre standard att presentera några nya blodslinjer. Håller den andra boken i serien, Bloodlines: The Legendary, måttet eller har spelet nog många blodslinjer?

Den rätt tunna boken är mig veterligen tillsammans med sin föregångare de enda supplementen som inte har en svartvit inlaga. Den brunröda färgen på illustrationer och border höjer stämingen rejält och jag tycker det är synd att den inte används mer. Jämfört med första boken har man gått ner från tolv till nio blodslinjer vilket ger dem ett rejält tillskott i textmängd. På det sätter skiljer de sig också mer från de oftast rätt kortfattade genomgångarna som finns med i andra supplement. Som undertiteln anger är temat att alla blodslinjerna är legendomspunna och en del av de extra sidorna går åt till dessa legender. Två av de intressantaste är cirkusfreaksen i The Carnival och Players som tar hela sin kultur från mediabilden av vampyrer.

Jag trodde att de nya blodslinjerna i The Legendary skulle kännas överflödiga, men den känslan infinner sig aldrig då jag läser. Visst är det en fortsättning av Bloodlines: The Hidden, men det innebär också att den håller samma höga kvalité på texten. Tyvärr fortsätter också trenden att de är något svåra att passa in som rollpersoner. Boken kommer knappast att vara ditt mest användbara tillbehör till Vampire, men det uppvägs av att den går utmärkt att läsa som en novellsamling. Med tanke på hur många böcker de flesta rollspelare köper på sig ser jag det som en stor fördel. Även om det slutar med att du aldrig använder den i spel är pengarna spenderade på Bloodlines: The Legendary inte bortkastade.

Sätt ditt eget betyg på Bloodlines – The Legendary!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 7,33