WoW – Monsters Guide
d20
212
358:-

Intryck: 5     Innehåll: 2   7

Monster Guide är Arthaus senaste rollspelsbok till WoW: The roleplaying game. Den är en omarbetning av Manual of Monsters som gavs ut medan spelet fortfarande hette Warcraft the roleplaying game, och innan WoW som dataspel släpptes. Detta innebär att mycket har ändrats, och boken är mycket riktigt uppdaterad. Där den tidigare baserades på Warcraft III har man här tagit steget fullt ut i MMO-världen i World of Warcraft.

Huvudinnehållet är en traditionell monsterbok, med varelserna arrangerade i bokstavsordning och komplett d20-information om varje varelse. Man går igenom de varelser du kan stöta på i dataspelen (mestadels WoW och Warcraft III), med vissa undantag. Efter detta finns ett kortare kapitel där man beskriver tolv mäktiga skurkar att terrorisera spelarna med. De är ”bossar” från WoW, och får här en kort presentation med stats och bakgrund. De passar som långvariga motståndare i kampanjer, med tanke på de resurser och ren makt de flesta av dem kan uppbåda. Boken avslutas med appendix där man går igenom d20-termer och hur man konverterar monster, mm.

Monster Guide är välskriven, med koncisa texter, få stavfel och grammatiska grodor. Illustrationerna är redigerade screenshots från WoW, men är snygga och visar hur varelsen ser ut. Boken är dock inte utan problem. Som I tidigare WoW-RP-produkter är texten fylld med referenser till andra böcker. Man måste ständigt uppsöka dessa för feats, magi, föremål osv, vilket är irriterande om man vill ha boken som snabbre-ferens (eller inte äger alla böcker i serien).

Ett annat problem är att boken inte är den definitiva monsterboken för Warcraft-världen. I början av boken refereras man till ett flertal andra produkter där klassiska Warcraft-monster som kodos , murlocs osv finns. När detta skrivs har en av dessa böcker (Dark Factions) inte ens publicerats. Detta beroende av andra böcker förhindrar Manual of Monsters från att vara oumbärlig på det sätt Monster Manual till D&D är.

Trots dessa svagheter håller boken en hög klass. Den funkar som monsterbok, är snyggt presenterad och är prisvärd.

Sätt ditt eget betyg på WoW – Monsters Guide!

Intryck 10