Arkham Horror: Dunwich Horror expansion
Tillverkare
Fantasy Flight Games
Spelare
1-8
Speltid
3+ timmar
Webb
http://www.fantasyflightgames.com
Ca Pris
350:-
  Intryck: 8     Innehåll: 8   16
 
 

Arkham Horror har alltsedan det släpptes varit ett av mina absoluta favoritspel. Delvis tack vare att det är ett samarbetsspel som fungerar, till skillnad från så många andra som ganska snart blir tråkiga. Det var alltså med förväntan och iver jag ryckte plasten av Dunwich Horror, andra och största expansionen till ett redan bra spel.

Komponenter

Detta är en expansion värd sitt namn. Om man inte i Arkham Horror, grundspelet, fick nog av små markörer för alla tänkbara ändamål och lite till, blir man förmodligen glad vid åsynen av denna expansion. Eftersom jag tillhör dem som tycker om högar med olika små markörer, blev jag som ett barn i en godisaffär när jag öppnade boxen. Här finns ytterliggare några fler markörer för diverse mardrömslika ändamål! Men framförallt ett nytt bräde för den hemsökta byn Dunwich några mil utanför Arkham; nya investigatörer, monster, Great Old Ones (GOO) och allierade, nya trollformler, nya unika föremål, vanliga föremål, händelser i Arkham/Dunwich och i de andra världarna, nya mythos-kort… Kort sagt mer av allt.

Kvaliteten håller samma höga standard som grundspelet, med samma snygga och stämningsfulla layout, och rejäl, stabil kartong för alla de olika markörerna. De olika korten är relativt tjocka och stadiga, och har inte blivit synbart slitna ens i grundspelet, som jag införskaffade 2005. Värt att nämnas är att om man har första nyutgåvan, från 2005 skiljer sig det nya Dunwich-brädet i färg, då det är ljusare (i stil med det reviderade nysläppet förra året).

Unikt för denna expansion är bland annat skada- och vansinneskorten, några nya typer av monster (exempelvis förföljare) och självfallet frontfiguren själv: The Dunwich Horror.

Spelet

Pyssla om dina karaktärer, rör dig och slåss, utför eventuella händelser och slutligen mythos-fasen. Det har sin gilla gång som i grundspelet. Och som i grundspelet kan, i min smak, ännu behövas diverse olika husregler för vissa ändamål. Det är dock en smakfråga. En personlig favorit är den så kallade ”Stormknights variant”, som finns att läsa om på www.boardgamegeek.com. Den vänder i princip flödet, så att det successivt ökar i intensitet istället för att allting händer i början och sedan mattas av.

Spelet är svårare. Jag kan bara tala för mig själv och dem jag spelat med, men vi behöver inte längre så många husregler som gör spelet svårare. Dels är det mer att tänka på i och med de eventuella händelserna i Dunwich, och dels är det en del nya kort och monster som kan göra livet surt för en hederlig investigatör när som helst. Bland otäckheterna har vi de nya GOO som ofta är riktigt jobbiga. Bland de fyra nya GOO finns exempelvis en, vars anhängare gör att du måste slänga olika föremål varje gång de kommer i spel, de räknas inte till monstergränsen och går aldrig till outskirts. När de dödas tar GOO tillbaks dem så de kan komma i spel senare igen. En annan stänger slumpmässigt en av sju olika lokaler varje gång det blir en ”monster surge” (GOO orsakar en jordbävning); och när alla sju ställen stängts har man förlorat.

Någonting helt nytt i denna expansion är, som redan nämnts, korten för skada och vansinne. Varje gång en investigatör sänks till 0, antingen fysiskt eller psykiskt, så kan man välja att ta ett dylikt kort, istället för att förlora ledtrådar och föremål. Korten medför ett handikapp, exempelvis minus i någon av karaktärens färdigheter, och följer vanligen med genom hela spelet, men gör som sagt att man får behålla sina föremål, och dessutom automatiskt får full hälsa. Får man två av samma typ av handikapp dör man dock och får starta en ny karaktär. Får man totalt två, men olika, handikapp, kan man själv välja om man vill ”pensionera” sin sargade investigatör eller ej.

Sist, men definitivt icke minst, har vi Dunwich Horror i egen hög pers… monsterhet. I Dunwich finns ett antal ställen där portaler kan dyka upp, och således monster. När monstrerna rör sig, kommer de oundvikligen att till slut hamna i ”the vortex spaces” och slukas. Varje gång så sker, placerar man en Dunwich Horror-markör, och vid tre markörer vaknar Hans Monsterhet. Hans egenskaper varierar slumpmässigt, då han har en egen liten kortlek, varur man drar ett kort varje gång man går in i strid med honom.

Omdöme

Vad tycker jag om denna expansion? Egentligen har jag inger ont att säga om den. Förutom variationen som alla nya trollformler, föremål och annat ger, är de helt nya unika sakerna också bra. Det ger fler saker att ha i åtanke när man planerar vad man ska göra. För att undvika att ”The horror himself” vaknar ute i Dunwich, gäller det att hålla monstrerna under kontroll.

Det finns nya mythos-kort som spränger eventuella förseglingar, vilket verkligen kan sätta käppar i hjulet. Hur nesligt är det inte när man misslyckas stänga och försegla den där sista porten för att vinna, bara för att i följande mythos-fas få en försegling uppbruten? Plötsligt är man inte så säker på att vinna längre. Det är något som gäller spelet i allmänhet om man använder denna expansion, för även om det tyvärr (och det är ett minus enligt mig) är för sällan som skräcken i Dunwich faktiskt vaknar och ställer till oreda, gör alla nya händelser och saker att det nu är svårare att vinna. För egen del tycker jag bara att det är ett stort plus, eftersom jag förut var tvungen att använda allsköns olika husregler för att jämna ut oddsen lite, till GOO:s fördel.

Korten för skada och vansinne är briljanta. Det är ett risktagande, eftersom man dör om man får två av samma, och dessutom är vissa jobbigare än andra. Det är ett bra alternativ till den ursprungliga regeln, att förlora hälften av föremålen och ledtrådarna, och dessutom behöva betala för att få full hälsa igen. Pengar är som bekant nästan alltid en bristvara.

Jag har ännu inte provat att spela denna expansion tillsammans med den tidigare kortexpansionen Curse of the dark pharao, så jag vet inte hur de fungerar tillsammans, men detta är, med det förbehållet, den bästa av de två och ett måste för dig som tycker om Arkham Horror.

Text: Magnus Hernegran


 
  Sätt ditt eget betyg på Arkham Horror: Dunwich Horror expansion!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 11 personer röstat.
Intryck 8,18
Innehåll 7,36
Sammanlagt betyg 15,54
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006