Fire & Axe – A Viking Saga
Asmodée Editions
3-5
90 mimuter
468:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Franska Asmodée Editions har på relativt kort tid släppt en rad välgjorda brädspel och Fire & Axe är inget undantag. Egentligen är det inget nytt spel utan en uppdatering av brittiska Viking Fury som släpptes för ett par år sen av Ragnar Brothers.

Det första som slår en när man öppnar den stora boxen är att spelet är riktigt snyggt. Man får en stor fin spelplan som föreställer ett stiliserat Europa, små plastvikingar och långbåtar, en drös med små städer och byar i plast och en massa annat såsom mynt och markörer. Dessutom en bunt med vackert illustrerade run- och sagokort. Det 16-sidiga regelhäftet är även det snyggt och tydligt illustrerat. Det första intrycket är med andra ord riktigt bra.

Så vad gör man i Fire & Axe? Spelarna är vikingahövdingar som handlar, koloniserar och plundrar sig igenom det kristna Europa för att sko sig. Målet är enkelt, den med störst pengahög vid spelets slut vinner.

Varje spelare börjar med en långbåt i den skandinaviska vinterhamnen. Därefter gör varje spelare i tur och ordning sin runda. Spelrundan består av 7 dagar och varje dag kan man göra en av följande handlingar:

• Lasta på en viking

• Lasta på en handelsvara (skinn, pälsar eller betar)

• Dra ett runkort

• Flytta långbåten en ruta på spelplanen

En stor del av spelet består i att segla runt med sin långbåt och här har man konstruerat ett enkelt men effektivt vädersystem som påverkar farbarheten. Spelbrädet är indelat i fyra olika klimatzoner. De norra haven är svårseglade och ger i snitt bara 3 dagar i fint väder på en vecka medan de lugnare haven i söder har 6 klara dagar på en vecka. Dessutom spelar vinden in, varje runda får spelare justera vindens riktning om man spelar ett runkort och kan på så sätt påverka vädret i önskad riktning.

När man lägger an vid en bosättning eller stad finns det tre möjliga vägar att gå. Man kan handla, kolonisera eller plundra. Handelssystemet är enkelt, man säljer den last man har och inkasserar mynt beroende på bosättningens poängvärde och om varan är efterfrågad. Väljer man att försöka kolonisera får man slå lika många tärningar som man har vikingar ombord för att försöka överträffa bosättningens styrka. Lyckas man får man lasta av en viking och kan kassera in poäng när spelet är slut. Att plundra fungerar ungefär likadant men med skillnaden att man får klirrande guldmynt direkt och lämnar efter sig en rykande hög.

Runkorten som tidigare nämnts ger spelet ytterligare krydda genom att ge spelaren oväntad möjlighet att hjälpa eller stjälpa motståndarnas planer. Man kan se till att motståndarnas kolonier gör revolt, framkalla sjöormar som anfaller motståndarnas skepp eller utföra listiga attacker med hjälp av korten. En del är kraftfulla och påverkar spelets balans. Dock har Asmodée haft vänligheten att märka dem så stör man sig på det kan man plocka bort de korten.

Till sist finns det även sagokort som i princip är små uppdrag som ger bonuspoäng om man klarar av dem. Sagokorten är öppna och man tävlar ofta sinsemellan om att klara av dem först.

Fire & Axe är snabbspelat och förhållandevis enkelt men lyckas ändå förmedla bra stämning och spänning. Även om man inte kan anfalla de andra spelarna direkt är spe-larinteraktionen ganska hög med hjälp av run- och sagokorten. Det finns gott om utrymme att ställa till det för dina vikingfränder. Rundorna går snabbt och man behöver aldrig vänta för länge på sin tur. Att ett parti går hyfsat snabbt, runt två timmar är ytterligare ett plus i min bok.

Tack vare de välskrivna och tydliga reglerna, den snygga produktionen och det snabba och roliga spelet kan jag rekommendera Fire & Axe både för familjen och den inbitna spelgruppen. Det är inget mästerverk och jag är inte säker på om det kommer att hålla lika bra i längden. Men det är petitesser i sammanhanget, Asmodée har producerat ett mycket bra brädspel.

Sätt ditt eget betyg på Fire & Axe – A Viking Saga!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 16