Catan Histories: Struggle for Rome
Mayfair Games
3-4
90 minuter
450:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Struggle for Rome är det senaste tillskottet i den uppsjö med spel som har Settlers of Catan som grund. De flesta gamers har väl vid något tillfälle kommit i kontakt med Settlers, och bildat sig en uppfattning, så även jag. Jag gillar originalet men framför allt kortspelsvarianten. Jag har dock inte varit lika frälst i alla spinoffs på spelsystemet som kommit ut.

Denna gång axlar spelarna manteln av de olika germanska barbarstammar som under 300 talet e.Kr. svepte ner genom Europa och plundrade det romerska imperiet innan de började slå sig till ro och skapa egna riken (den sk folkvandringstiden).

Om än med en del förutfattade meningar var det med spänning jag öppnade spellådan. Struggle for Rome är förpackat i en rejäl, stor och tjock låda med färggrann och inspirerande framsida, vilket man bör kunna kräva av alla spel i den här prisklassen.

Det första jag märkte när jag började plocka ur alla delar ur lådan var att spelplanen var skadad, den verkade ha blivit ihoplimmad. Jag lyckade vika ut den utan att ytterligare förstöra den typiskt för Settlers hexagonindelade kartan, i detta fall föreställande det romerska riket ca 300 e.Kr.

Lådan i övrigt innehöll massor av olika delar. Spelpjäserna av plast föreställande barbarer till häst och till fots och även vagnar är inte speciellt fint skulpterade, jag hade föredragit enklare träpjäser. De romerska plastmynten var däremot fina. Diverse kort och brickor var fint utformade och av bra kvalitet, det enda jag reagerade på var att bilden på diplomatkorten mer liknade en 1500-tals bankir än en 300-tals diplomat. Tärningar av trä kändes helt rätt, men de 4 ”development card” som var med fick jag laminera innan jag kunde använda dem – de borde ha tryckts på tjock kartong som de andra spelbrickorna. Som vanligt saknade jag reservdelar, brickor, pjäser etc.

Regel häftet var 6 sidor i A4 format, naturligtvis tryckta i 4-färg. Om man inte spelat Settlers tidigare kan det nog vara lite svårt att snabbt få koll på reglerna. Men efter några genomläsningar och efter att kört igenom Professor Easy’s handledning av en spelomgång som finns på http://www.profeasy. com/StruggleForRome/html/sfr_01.html så är man väl förberedd för sitt första parti Struggle for Rome.

När spelet startar har varje spelare två germanska barbarstammar som ska välla in i det romerska riket med främsta mål att plundra minst en stad i 3 av de 5 olika regionerna som romarriket är uppdelat i. För att kunna plundra städer behöver man öka sina stammars styrka genom att köpa fler krigare och för att kunna få med sig mer plundringsbyte behöver man investera i vagnar. Man kan fråga sig varför barbarstammar som plundrar och skövlar ska ägna sig åt handel, men det måste de om de ska kunna växa sig starka.

Det moment i plundringsfasen som kräver lite tankemöda och planering är hur ens barbarstammar ska flytta sig. Det kostar nämligen vete eller pengar att flytta sig långa sträckor. Att plundra en stad kan vara både en vinst och en förlust eftersom du oftast förlorar en krigare när du plundrar och då måste köpa in en ny för plundringsbytet, om det räcker till.

När dina barbarstammar vuxit sig starka, skövlat, plundrat och satt det romerska riket i brand är det dags för dem att slå sig till ro och börja bygga ett eget imperium. Det är imperiebyggandet som ger de vinstpoäng man behöver för att vinna spelet. För varje stad som ditt imperium innehåller får du 1 vinstpoäng och den som först kommer till 10 vinstpoäng har vunnit och anses vara det romerska rikets arvtagare. Naturligtvis finns det ett flertal sätt att få bonusvinstpoäng, t ex genom att plundra i alla områden, men det är imperiebyggandet som är grunden för att vinna.

För alla de som spelat något spel baserat på samma spelmotor som Settlers of Catan är det inga problem att komma in i spelet. Grunden i spelet är samma som i originalet, man får resurser från de landområden man angränsar till med sina barbarstammar, sedan köper, byter och säljer man för att bygga sig stark och utvecklas. För de som aldrig tidigare spelat Settlers så tror jag att alla specialregler och olika moment kan kännas många, svåra och jobbiga, även om de nybörjare vi hade med i speltesten snabbt kom in i spelet och till och med vann vid något tillfälle.

Sammanfattningsvis kan man säga att Struggle for Rome är ett helt ok spel, med överlag bra innehåll. Det är helt klart ett spel för den som tycker bra om Settlers of Catan och vill ha lite omväxling från originalet. Men det är kanske inte något för den som letar efter ett nytt roligt spel, det finns bättre…t ex Settlers of Catan.

Text: Michael Leck

Sätt ditt eget betyg på Catan Histories: Struggle for Rome!

Intryck 8,5