Marvel Heroes
2-4
3+ timmar
538:-

Intryck: 8     Innehåll: 4   12

Komponentkvalitén hos brädspel har ökat dramatiskt de senaste åren. Det var inte länge sedan det var mycket ovanligt med skulpterade plastfigurer som spelpljäser, något som nu blivit mer eller mindre standard i de fall det inte är tyska träkuber som gäller. Med Marvel Heroes tar Fantasy Flight det hela ytterligare ett steg och ger köparen en full uppsättning med målade superhjältar och deras ärkefiender.

De fyra hjältegrupper man kan spela med är X-men, Fantastic Four, Avengers och hopplocket Marvel Knights. Ärkefiender är Magneto, Dr. Doom, Red Skull och Kingpin. Det finns flera olika scenarion att spela men de flesta av reglerna är gemensamma för dem alla. Man får i början på varje runda ett antal Plot Points som används för att aktivera sina hjältar och spela ut kort. De kan sedan ensamma eller tillsammans ta sig an de olika faror som New York hela tiden utsätts för i form av Headlines. När man ger sig på en sådan har de andra spelarna chansen att spela ut kort med superskurkar för att hindra en. När motståndet är etablerat följer en strid där hjältar och skurkar i hemlighet väljer vilka krafer de ska använda. Det blir ofta lite av sten-sax-påse där man försöker gissa vad motståndaren kommer välja och anpassa sitt eget val därefter. I vissa fall kan en av ärkeskurkarna ligga bakom det hela och då får hjältarna slåss även mot denne.

Krångliga regler

Det här är bara grunden och tyvärr är hela regelverket onödigt svårt att ta till sig. Delvis beror det på att regelboken inte är speciellt bra skriven, men problemet grundar sig i att spelet har en strulig design. Första gången jag spelade lyckades vi inte få alla regler rätt trots stora ansträngningar och även den andra gången rådde en viss förvirring. Jag är övertygad om att Marvel Heroes skulle ha kunnat gjorts enklare utan att förlora sitt djup ifall utvecklarna lagt ner lite mer tid på det.

Komponenterna är genomgående av hög kvalité. De redan nämna spelpjäserna är enkelt men effektfullt målade, korten har bra bilder och pappkomponenterna är tjocka. Det enda jag inte är så förtjust över är spelplanens design. De enfärgade distrikten som planen är indelad i har en stadsbild inlagd i bakgrunden, men tittar man inte noga ser det mest ut som problem med trycket. Det största problemet är dock att spelet inte använder figurerna och spelplanen speciellt mycket. Det känns lite som om Marvel Heroes från början utvecklades som ett rent kortspel för att mot slutet få en spelplan adderad. Det värsta exemplet är ärkeskurkarna, vars figurer inte används över huvud taget. De står bara där som prydnad!

Mest för marvelfans

Om man tar sig igenom regelboken och struntar i att spelplan och pjäser är lite onödiga så är Marvel Heroes ett helt ok spel. Turen spelar stor roll, men det finns många strategiska val att göra och omfattande möjligheter att indirekt sabotera för motspelarna. Problemet är att det finns många andra spel som är bättre rent mekaniskt och inte lider av dess svagheter. Det som räddar spelet är att man lyckats förmedla känslan från marveluniversat på ett föredömligt sätt. Jag är själv inget jättefan men tillräckligt insatt för att uppskatta den myriad av hjältar och skurkar som dyker upp bland korten. En av de övriga spelarna, som är mer insatt än jag, gillade Marvel Heroes väldigt mycket på grund av att de fångat den här känslan.

Marvel Heroes är snyggt och stämningsfullt men lider tyvärr av krångliga regler och lite onödiga komponenter. Den som älskar Marvel kommer att kunna överse med de här bristerna och nå igenom till ett helt ok spel. Bryr du dig inte så mycket om serietidningshjältar finns det bättre spel att lägga tid och pengar på.

Sätt ditt eget betyg på Marvel Heroes!

Totalt har 4 personer röstat.
Intryck 7,5