Matrix Online
Monolith Productions
SEGA
MMORPG
400:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Flera månader försenat kommer nu den senaste i raden av MMORPG:s. Denna gång har turen kommit till Wachowski brödernas skapelse Matrix. Spelet heter passande nog Matrix Online och tar vid där den sista filmen i trilogin slutar. En bräcklig fred har slutits mellan människor och maskiner. Fler och fler människor tillåts vakna upp och se den riktiga världen. Som spelare iklär man sig rollen som en av dessa nyuppvaknade personer och sedan börjar kampen för att skapa sig en tillvaro i denna hårda värld.

Hela spelet genomsyras av samma estetik som vi har fått ta del av i filmerna. Inloggningsfönstret är som hämtat från skärmarna ombord på någon av svävarna med det typiska gröna skimret och de karakteristiska tangentbordsljuden. Väl inne i spelet möts man till en början endast av en skärm full av gröna bokstäver. De gröna bokstäverna tar långsamt formen av hus och människor och efter ytterligare en stund försvinner de gröna bokstäverna och Megacity uppenbarar sig. Det är i denna stad du som spelare kommer spendera större delen av din tid.

Världen som möter en i Matrix Online är precis som i filmerna gröngrå, regning, smutsig och lite tråkig. Detta i kombination med att grafikmotorn känns någon generation efter sin tid bidrar till att det första intrycket är rätt nedslående. Däremot är detaljrikedomen och utsmyckningen av din avatar mycket generös. Man blir formligen överöst av hattar, rockar, byxor och skor i alla möjliga och omöjliga färger och former. Kläderna är till en början endast ögongodis men blir med tiden fulla med speciella förmågor och funktioner som blir nödvändiga för din överlevnad.

Du utvecklas i Matrix Online genom att samla erfarenhetspoäng. Dessa får du antingen genom att ta kål på diverse monster eller genom att utföra uppdrag åt någon av de tre fraktioner som vill kontrollera världen. De tre är zioniterna, maskinerna och de förvisade programmen. Som spelare kan man välja att inrikta sig på att stödja en av dessa och få möjlighet att påverka den globala balansen i spelet. Uppdragen är ganska enkla till sin utformning, det kan röra sig om att eskortera en person från en del av staden till en annan eller att likvidera personer från de andra fraktionerna. Det är just striderna som är Matrix Onlines stora styrka.

Stridssystemet är uppdelat i två delar; avstånds- och närstrid. Avståndsstrid liknar traditionella strider i MMORPG:s, man drar sitt vapen, trycker på en knapp och så står gubben och skjuter tills målet har bekämpats. Ett ganska tråkigt och händelselöst förlopp som är trist att se på. Närstriderna är en helt annan femma. Här har man fångat filmens actionscener och överfört dem till ett riktigt bra stridssystem. Närstriderna är fortfarande baserade på stridsrundor där man i varje runda kan välja en av fyra olika anfallstekniker. Man kan slå hårt men långsamt, slå löst men snabbt, försöka greppa motståndaren eller försöka ducka och undvika. De olika teknikerna har alla sina styrkor och svagheter, så det gäller hela tiden att anpassa sig till hur motståndaren agerar. Självklart visualiseras hela tiden ens val och ens avatar hjular och hoppar runt precis som Neo i filmerna, och ju bättre man är desto ballare blir animationerna.

För de erfarenhetspoäng man förtjänat kan man köpa nya färdigheter och specialiseringar. Man kan inrikta sig på en av de tre huvudgrenarna krigare, hacker och kodare. Krigarens roll är föga förvånande att med slag och sparkar alternativt skjutvapen oskadliggöra fienden. Hackern är spelets magiker och präst, expert på att förändra världen runt sig för att ge skada och hela sina vänner. Kodaren bygger prylar, som kläder eller vapen. Till sin hjälp har hon kodsnuttar som hittas runtomkring i Megacity.

Matrix Online är ett MMORPG, en typ av spel som står och faller med att tillräckligt många spelar spelet så att det blir intressant att vistas i världen. Konkurrensen på denna spelmarknad är stenhård och bara tiden kan utvisa om Matrix Online kommer att locka till sig tillräckligt många spelare. Tycker du att Matrix-världen är det ballaste som finns och din största dröm är att kunna hoppa över hustak, då tycker jag att du verkligen ska testa spela Matrix Online.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Matrix Online!

Totalt har 5 personer röstat.