Gloom - Unwelcome Guests
Atlas Games
2-5
110:-

Döm om min förtjusning när jag insåg att Gloom har fått tillökning. Den här gången är det familjen Malone, ett gäng depraverade gangsters importerade från USA, som blir föremålet för plågan. Unwelcome Guests har dessutom en del intressanta nya funktioner att bjuda på. En av dem är - japp - ovälkomna gäster. Det är dags att återvända till den grå, regniga vardagen, där teet alltid är ljummet.

För er som inte vet är Gloom ett kortspel som går ut på att göra sin egen familj så miserabel som möjligt, innan man låter dem stilla gå hädan. Du skall som spelare också se till att dina motspelares familjer är så lyckliga som möjligt när de dör.

Unwelcome Guests kan spelas direkt med grundleken, men då får man plocka bort familjen Malones residens. Residensen tillkom ju som bekant med Unhappy homes.

I Unwelcome Guests får man 55 nya kort. I dem ingår familjen Malone och en hög med ovälkomna gäster. En regelnyhet som får konsekvenser är kort med permanenta effekter. Det betyder att det kort som har en permanent effekt ikon på sig påverkar spelet oavsett om texten syns eller inte. Det här är ett intressant tillägg, men inte alltid lätt att hålla reda på. Samma sak gäller de ovälkomna gästerna, som följer olika symboler som spelas ut eller olika korttyper. Man måste ha huvudet på skaft för att hålla koll på vad som egentligen händer. De ovälkomna gästerna är också intressanta ur perspektivet att en person på väg att vinna helt plötsligt kan få en gäst att ta hand om, och därigenom vända på en hel runda.

Det som glädjer mig mest med Gloom är fortfarande konsekvensen i korten och den eftertanke som läggs på att göra varje expansion rolig att spela. Det är tydligt att de nya regler som läggs till har testats genomgående och att de nya korten är balanserade för att inte störa den grundläggande me-kaniken, något jag uppskattar enormt. Här behövs inga extraregler på nätet eller errator. Det är det bästa betyg ett spel kan få.

Sätt ditt eget betyg på Gloom - Unwelcome Guests!