Genesis Rising
Utvecklare
Metamorf Studios
Utgivare
Atari
Genre
Strategi
Webb
http://www.genesisrisinggame.com
Ca Pris
379:-
 
  Intryck: 7     Innehåll: 5   12
 
 

Att utveckla skeppen mest nyskapande

Det är tretusen år in i framtiden och människan härskar över hela kända universum. Man spelar Iconah som får i uppdrag att bege sig till den sista outforskade galaxen för att finna The Universal Heart. Ett mytiskt objekt som kan förvandla den mänskliga rasen från halvgudar till gudar.

Spelet är på många sätt ett klassiskt RTS (Real-Time-Strategy) på så sätt att man ska samla resurser, bygga och utveckla skepp samt strida. Det finns bara en resurs, blod, och den kan hämtas ur speciella orörliga skepp eller ur döda biologiska skepp. Ens flotta är begränsad till ett fåtal skepp.

Det är i att utveckla skeppen Genesis avviker mest från den klassiska upplägget. Varje skepp har utrymme för ett begränsat antal gener. Dessa gener ger egenskaper som specifika vapen eller sköldar. Dessa går att byta ut mitt under strid. Om du t ex har dina skepp utrustade med vapen för att strida mot biologiska skepp och möter ett teknologiskt skepp så kan du byta ut alla dina vapen under striden. Nya gener får du genom att byta till dig dem eller genom att plundra döda fiendeskepp.

Spelet har ett multiplayer mode och även ett co-op, där två spelare samarbetar. Vad det gäller multiplayer så känns det som det finns tillräckligt där för att göra det intressant, men tyvärr är inte alla raser man möter i singelplayer tillgängliga att spela.

Enligt tillverkarens egen reklam/beskrivning så är Genesis Rising inte bara ett strategispel utan spelet har även element från rollspel och äventyrsspel. Detta hittade jag dock inte någonstans i spelet. De hävdar också att solokampanjen har mycket valfrihet, men jag såg få egentliga val. Alla konversationer ledde till samma slut oavsett val.

Det fanns några saker som störde mig. Dels att spelet som utspelar sig i rymden och skryter med att vara 3D i praktiken är 2D. Det vill säga grafiken är naturligtvis 3D, men allt i spelet utspelar sig på samma plan, så allting rör sig i 2D. Dels var det en irriterande lång laddtid till konversationsläget, som mest kändes som en väldigt enkel cut-scene.

De skepp och de resurser du slutar ett scenario med är oftast samma som du startar nästa scenario med. Detta leder till att det inte räcker att klara ett scenario, utan du måste klara det bra för att ha en bra chans i nästa scenario. Vilket leder till att man ofta får spela om scenarion man redan klarat av. Då blir irritationen över den långa laddtiden på de ofta onödiga konversationerna ganska stor. Att man inte kan spara i spelet utan måste spela alla scenarion från början leder till att man ser alla cut-scenes många gånger. Även en underhållande scen kan bli rätt tjatig när den upprepas för många gånger.

Trots sina fel så är det ett spel jag känner att jag vill spela färdigt. Det är inte det bästa strategispelet, men det är tillräckligt unikt för att vara värt att prova om man gillar genren.

Text: Lars Johansson


 
  Sätt ditt eget betyg på Genesis Rising!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 0 personer röstat.  
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006