Silent Grove
Atari
MMORPG
269:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Musiken är den största behållningen

Dawnspire försöker förena det bästa från Counter-Strike och Diablo och lyckas... inte speciellt bra. Framför allt inte om det inte finns tillräckligt många människor att spela med, så att du måste lita till AI:n, för den är inte bra alls. Grafiken duger väl, men är ospännande. Musiken däremot är riktigt, riktigt bra.

Dawnspire har ett lovande upplägg, då det försöker vara ett actionspäckat rollspel, med både känsla och fart. Om du inte är allt för kräsenoch bara tittar till det yttre så fungerar det väl ok. Grafiken är standard, men just inte mer. Ingenting som verkligen fångar din uppmärksamhet eller känns nytt eller fräscht på något sätt, men det duger väl. Musiken däremot är ett föredöme för alla spel, det har både känsla och variation och låter bra. Ofta brukar jag ledsna totalt på att höra samma eländiga loopade ljudslingor gång efter gång och till slut dra ner volymen eller stänga av musiken helt. Inte i Dawnspire, här har jag faktiskt kommit på mig själv med att tvärtom höja ljudet för att det höjer stämningen. Inte minst när man hör att det pågår en strid en bit bort – och det faktiskt låter just som det.

Annars är upplägget väldigt enkelt att förstå sig på. Två lag, de ljusa och de mörka, kämpar om tre artefakter som skall föras till respektive basläger för att man skall vinna. Rakt på sak och lätt att komma in i, men... Det finns just ingen känsla av en djupare mening eller en bra spelvärld full av stämning att falla tillbaka på.

Du får heller inte utveckla din rollperson speciellt mycket, mer än att välja klass och sätta ut poäng i början. Några personliga variationer (kön, kläder eller ens utveckling) är inte att tänka på, och inte blir du bättre heller. På många sätt luktar det här spelet lågbudget lång väg.

Värt att tänka på är dock att du måste få ihop ett bra lag på din sida, där alla olika klasser finns med, för det behövs. Alla har sina speciella för- och nackdelar och du vill inte bli överraskad ensam, i synnerhet inte mot fel typ av motståndare. Så försök tänka på att få ihop ett spelgäng på ungefär samma sätt som när du spelar rollspelet D&D så fungerar det bra.

Lagarbete är viktigt för att lyckas, men om du får ihop ett bra gäng både att spela med och att spela mot kan det bli en riktigt schysst spelupplevelse, inte minst om du kan dra upp ljudet rejält. Det gäller dock att spela med folk som fattar att man måste samarbeta och kombinera sina förmågor, annars blir det inget bra. Och du vill absolut inte behöva lita till AI:n när den skall ersätta mänskliga spelare. Den är nämligen Dawnspires största nackdel.

När AI:n kontrollerar dina motståndare har du problem, stora problem. För datorn optar och är mycket snabbare än du. Vilket är frustrerande, för det innebär att du dör ofta. Men det är ändå ingenting jämfört med när datorn styr dina allierade. Glöm alla tankar på strategi och lagarbete, de datorkontrollerade enheterna drar iväg på soloraider av självmordskaraktär och samarbetar just inte alls.

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Dawnspire!

Intryck 9