Dawn of Magic
Utvecklare
Sky Fallen
Utgivare
Paradox Interactive
Genre
Rollspel
Webb
http://www.dom.deepsilver.com
Ca Pris
329:-
 
  Intryck: 3     Innehåll: 4   7
 
 

Dawn of Magic för tankarna till diablo

Den odödlige Modo har sänts för att leva ett mänskligt liv på Jorden, som straff för hans brott i the Absolute, efterlivets domäner. Fly förbannad över denna förödmjukelse bestämmer sig Modo för att inte bara återkräva sina tidigare krafter, utan också för att samla tillräcklig styrka för att förstöra Jorden en gång för alla. För utan Jorden kan Modo inte råka ut för fler liknande straff, nämligen. Som historiens hjälte ska du stoppa Modos hemska planer och slutligen förgöra honom – eller om du nu känner för det, hjälpa honom lyckas...

Dawn of Magic är ett typiskt hack n’ slash-rollspel, där det gäller att vara snabb med musfingret och att ha låga krav på spelvärde. ”Typiskt” så till vida att det påminner en hel del om klassiska Diablo som kom 1996. Till skillnad från föregångaren Diablo, som egentligen inte förtjänar att nämnas i samband med detta mindre lyckade alternativ för att inte förlora sitt goda anseende, är Dawn of Magic inte det minsta nytänkande. Att elva år passerat är knappast märkbart!

Bakgrundshistorien och uppdragen

Historien är stereotyp, trög och långsam. Replikerna är omständiga, och låter dessutom så gott som likadant, samtidigt som du ofta lämnas enbart enstaka alternativ att diskutera, såsom uppdrag och handel. Med andra ord är vettiga dialoger fåtaliga, du får snarare klicka dig igenom sömnpiller i monologform.

Vad gäller uppdragen så förklaras de i stort sett alltid väldigt begränsat, så någon större hjälp av loggboken kan du inte förvänta dig. Den fylls istället med meningslösa detaljer såsom svartvita bilder av individer och monster du träffat på, när spelutvecklarna borde ha lagt tid och pengar på den helt värdelösa styrningen och på att tydliggöra uppdragen och navigeringen.

Ljuspunkter

Ljuspunkter då? Tja, man har byggt magisystemet i olika skolor, vilka du kan kombinera för att skapa intressanta effekter. Beroende på vilka besvärjelser du väljer får du starkare och mer effektiva förmågor, men urvalet är begränsat och inte särskilt spännande i längden. Grafiken är också helt okej, den håller en genremässig standard.

Avslutning

Jag ser faktiskt ingen egentlig poäng över huvud taget att köpa detta spel. Lägg istället en femtedel av pengarna på ett Diablo II (släppt 2000) som du hittar i fyndlådan, för mer än så är inte Dawn of Magic.

Text: Conny Andersson


 
  Sätt ditt eget betyg på Dawn of Magic!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 2 personer röstat.
Intryck 5,5
Innehåll 5,5
Sammanlagt betyg 11
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006