Supergänget
Kaleidoskop
Supergänget
28
75:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Döm om min glädje när jag första gången såg rollspelet Supergänget. Det är ett svenskt rollspel om superhjältar, men det är inte det som är så underbart med spelet. Det som är så fantastiskt är att det är ett rollspel i serieformat!

Innan jag ens går in på uppbyggnad, stämning och regler måste jag ju sjunga Radesäters lov för hans alldeles underbara idé! Hur coolt är inte detta?!  Och konceptet passar särskilt bra eftersom det ju handlar om superhjältar.

I det här rollspelet spelar du dig själv, du är rollspelare och du och dina vänner är på spelmöte. Men du och dina medspelare (spelledaren undantaget) har även hemliga identiteter som superhjältar. I serien får vi följa Supergänget, som består av Domherren (en svart och röd flygande hjälte), Florosa (en kvinna med makt över alla växter), Massivet (en stenhård tuffing med mer muskler och hjärta än hjärna) och Kapten Sverige (dekorerad med svenska flaggan, och gruppens ledare). Rollspelet öppnar med en typisk spelsession. Våra hjältars alias spelar rollspel och är ute och hackar monster när spelsessionen blir avbruten av nyheterna, som rapporterar att superskurken Fiat Lux har rånat riksbanken. Spelgruppen måste nu avbryta sitt spelande för att ge sig ut och rädda världen. Utan att spelledaren misstänker något. En stor del av spelets underhållningsvärde ligger också just i att komma på roliga ursäkter till varför man helt plötsligt smiter sin väg från ett spelmöte. Och kanske också varför det händer varje gång man spelar.

Reglerna är mycket enkla. Du har som superhjälte tre olika egenskaper och tre trick. Man slår så många T6 man har i sin egenskap, och antalet 4:or, 5:or och 6:or avgör hur stor effekt man får till. Effekten bestämmer sedan hur väl man lyckas. Tricken kan man använda när man har slagit sina tärningar och är missnöjd med det resultat man får, men man kan bara använda trick en gång per äventyr.  Det som också känns lite roligt och nyskapande är att företeelser som eldsvådor och jordbävningar också har egenskaper, precis som superhjältar och superskurkar, och det är ett trevligt sätt att hantera katastrofer på. Reglerna är fokuserade enbart på superhjälteuppgörelserna, vilket är en bra avgränsning, med tanke på att boken inte är mer än 30 sidor. Det jag saknar är ett lite större urval av skurkar, lite fler exempel på rollpersoner och kanske lite mer tips om hur man kan skapa sin egen superhjältekampanj. Men det kanske blir nummer två av tidningen? Jag ser defintivt fram emot en kampanj eller ett äventyr i serieform.

Hur ser det ut då? Ja, det är ju inte Frank Miller direkt, men kvaliteten på serien stämmer bra med innehållet, och de ofta knasiga detaljerna som exempelvis tärningskastande apor gör sitt för att man skall dra på smilbanden. Särskilt underhållande finner jag spelledaren/berättarens hemliga rum. Det påminner mycket om Initiativets lokaler i Buffy The Vampire Slayer, och det är tydligt att författaren har lagt ner tid på att lägga in referenser till andra rollspel. Bland annat sover Chtulhu sött (med nattmössa) här, och tittar man noga kan man hitta Darth Vader.  Det saknas dock rollformulär, och det är lite synd, men det finns att hämta på spelets hemsida. Det saknas också ett index, vilket inte är så besvärligt eftersom serien bara är på 30 sidor, men vill man leta upp en viss mekanism måste man ofta leta en stund innan man hittar den. Inget stort problem, men vän av ordning och struktur som jag är, så påpekar jag det ändå.

Är du som spelare och spelledare ute efter ett lättspelat och inte så regelintensivt spel så är det här defintivt rätt för dig. Det är som sagt mycket lättläst, och det  är ett rollspel som utan tvekan driver både med rollspel som sådana och med genren superhjältar. Men det har glimten i ögat, och det är värt mycket i sammanhanget.

Jag skulle vilja påstå att för den publik spelet vänder sig till är det här ett perfekt upplägg, och därför blir betyget också högt.

Sätt ditt eget betyg på Supergänget!

Totalt har 58 personer röstat.