Lodges: The Splintered
Werewolf: The Forsaken
144
238:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Lodges: The Splintered är den andra boken till Werewolf som behandlar varulvarnas loger. En loge är en mindre sammanslutning under en mäktig totemande som verkar för ett speciellt gemensamt mål.

Jämfört med den första boken är texterna om varje loge cirka dubbelt så långa. Det tycker jag är en förbättring och det är fortfarande rätt många som presenteras, 22 stycken. Det är dock den i mitt tycke enda förbättringen. Föregångaren Lodges: The Fathful hade dels ett användbart kapitel om hur man skapar egna loger, men den främsta styrkan var att hälften av logerna redan beskrivits kortfattat i grundboken. Det gör att de omnämns lite här och var i andra supplement och känns som en central del av världen i Werewolf.

Logerna i The Splintered är helt nya och du kommer troligen inte höra talas om någon av dem igen. Temat är hur varulvarnas tillvaro ser ut på olika ställen på jorden. Vissa verkar över ganska stora områden medan andra är väldigt lokala eller knutna till extrema platser som exempelvis Antarktis. Resultatet ger stor variation, men gör det också bra mycket svårare att använda dem i sin kampanj. I många fall går en stor del av beskrivningen åt till hur livet ser ut för varulvar i allmänhet i regionen. Det är intressant läsning, men jag hade föredragit om det hela presenterats på ett annat sätt än en logebok.

Texten är helt ok men jag känner sällan det där suget som gör att boken blir svår att släppa. De är bara sällan som riktigt spännande avsnitt dyker upp och det blir helt enkelt inte lika bra som Bloodlines-böckerna till Vampire. Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det beror på, men något måste det vara då jag i allmänhet gillar Werewolf bättre. Lodges: The Splintered gör sin sak utan att utmärka sig på något sätt. Den ger en känsla av utfyllnad utan att vara direkt dålig, så om temat tilltalar dig så kanske du värderar den annorlunda.

Sätt ditt eget betyg på Lodges: The Splintered!