Barrow of the Forgotten King är det första äventyret i en serie riktad till nybörjare och andra som vill starta upp en helt ny D&D-kampanj. Av denna anledning är äventyret förhållandevis okomplicerat, och rör sig kring den klassiska rollspelsaktiviteten att utforska gamla ruiner. För att rädda byn Kingsholm måste rollpersonerna utforska den ogästvänliga omnejden, och bege sig ned i den bortglömda konungens gravröse.
För att göra äventyret mer flexibelt använder man sig av en populär strategi bland Wizards-produkter. Äventyret har en ”fast” del med händelser och platser som är viktiga för historien eller inte förändras särskilt mycket, och en ”rörlig” del som består av en stor mängd encounters. Dessa kan vara allt från ett överfall av monster till en specifik sal i gravkomplexet eller något annat, och kan stoppas in där de passar i händelseförloppet. Denna design gillar jag, då den gör det lätt för spelledaren att fixa till äventyret som han eller hon vill ha det utan att spendera timmar med att hitta på alla detaljer själv. Alla sektioner är rikligt illustrerade med kartor, symboler och bilder på föremål och monster.
Storyn är som väntat enkel och rak, utan några större krusiduller. Texten känns dock bra och solid, och större delen av de encounters som ingår känns hyfsat logiska och intressanta. Eftersom den större delen av händelserna kretsar kring ett urgammalt gravvalv så utgör odöda monster en stor del av händelserna, och förekommer i fler varianter. I detta första äventyr kan rollpersonerna få ihop sina första levels och en del nyttig utrustning för kommande äventyr (även om denna del fungerar bra som ett fristående äventyr).
Överlag är detta ett trevligt litet äventyr att ta fram för nybörjarna, även om det kanske inte erbjuder så mycket för inbitna veteraner. En någorlunda kunnig spelledare är dock ett måste för att bygga upp en struktur ur äventyrets delar. Presentationen är bra och allt känns genomarbetat.