Tyrants of the nine hells
Dungeons & Dragons
160
270:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Fiendish Codex II avhandlar i en stor och snygg volym en av de två stora grupperna utomdimensionella monster som finns i D&D’s universum, nämligen djävlarna från the Nine Hells. Boken domineras av utläggningar om djävlarnas bakgrund, motivation, hemvister och strategier. Till detta fogas några kapitel med stats för nya typer av djävlar, nya prestige classes, feats, spells och så vidare.

Det finns en hel del att hämta i denna volym, främst för spelledare. En historia med djävlars inverkan skriver sig nästan själv när man läser historierna i boken. Samtidigt bjuds man på tips och trick för att fräscha upp möten med dessa varelser så att det blir mer än hack & slash. Beskrivningarna av the Nine Hells lockar också min fantasi som gammal Planescape-fantast, och inbjuder till utforskning av modiga (och mäktiga) karaktärer.

Trots dessa bra aspekter är dock inte denna bok någon av Wizards bästa. Först och främst känner jag mig personligen mindre lockad av den starka judisk-kristna inspirationen bakom djävlarnas existens. De litterära och mytologiska referenserna duggar tätt, och man får inte samma känsla av urgamla Lovecraftianska hot som föregångaren Hordes of the Abyss bjöd på. De nya djävlarna känns genomgående tråkiga.

Sedan är boken erbarmligt dåligt redigerad, med ett flertal stavfel, konstiga meningar, stycken som verkar saknas och liknande. Värst är väl sektionen om djävulstypen abishai som direkt motsägs av ett annat stycke senare i boken.

Grafiskt sett är boken mycket snygg, med mestadels bra illustrationer. Boken är också upplagd snyggt och enkelt, och om det inte vore för den svaga texten skulle den kunnat vara en riktig pärla. Som det är kan den vara intressant för spelledare som hyser stort intresse för hur djävlar och demoner i fantasyrollspel fungerar, men knappast för någon annan.

Sätt ditt eget betyg på Tyrants of the nine hells!

Innehåll 5
Sammanlagt betyg 12