Complete Champion
Dungeons & Dragons
160
270:-

Intryck: 6     Innehåll: 3   9

Complete Champion är den senaste i Wizards of the Coasts serie guideböcker till D&D. Denna gång handlar det återigen om gudomliga och heliga rollpersoner, vilket även behandlades i Complete Divine. Boken inleds med en kort sektion om religioner som hör till grundgudarna i D&D och forsätter med en mycket lång sektion med feats, prestige classes, spells, magiska föremål och andra nya alternativ för rollpersoner. Som avslutning finns en kort sektion om att anpassa äventyr och kampanjer till att innefatta religiöst material.

Detta är främst en bok för spelare som inte kan få nog med nya valmjöligheter för sina rollpersoner. Vissa av religionerna är intressant konstruerade, och det finns många intressanta spells och magiska föremål. Boken är som de flesta av Wizards produkter välskriven och lättläst, med ett minimum av tunga regeldiskussioner. Illustrationerna är bra, om något intetsägande, och layouten är klar och tydlig.

Problemet med denna bok är att det är ”en till bok med nya regler”. Den täcker ett område som behandlats i Complete Divine nyligen, och mycket känns därför som upprepning och utfyllnad. Boken refererar också till många andra produkter utanför D&D’s grundböcker, vilket kan bli enerverande. Till exempel används det nya dataspelsinspirerade systemet för magisk utrustning som presenterades i Magic Item Compendium. Jag kände också att texten och idéerna i många fall var ganska torra och ointressanta både ur en bakgrundsä- och en regelmässig aspekt.

Det finns inte så mycket mer att säga om Complete Divine. Det är en ganska platt och intetsägande produkt som inte inbjuder till särskilt mycket nytänkande. För att vara en bok om sådana metafysiska koncept som gudomar och magi i en fantasyvärld så är det en ganska torr bok. Denna bok rekommenderas inte till en spelledare, och endast till spelare som känner att de måste ha allt som ges ut till D&D.

Sätt ditt eget betyg på Complete Champion!

Intryck 6
Innehåll 6