Tide of Iron
2-4
2 timmar
700:-

Efter några månaders försening jämfört med den ursprungliga releaseplanen anländer äntligen en av Fantasy Flight Games riktiga tungviktare till Sverige. Tide of Iron har paketerats i en stor tung kartong och framkallar en känsla av julafton när det är dags att lyfta på locket. Lådan är fulladdad med tolv stora dubbelsidiga spelplaner, drygt 200 plastfigurer, sex fullmatade ark med spelmarkörer, 110 kort, 20 tärningar, ett regelhäfte på 48 sidor, ett häfte med sex spelscenarion och två lathundar.

Tide of Iron är ett scenariobaserat brädspel som simulerar sammanstötningar mellan amerikanska och tyska styrkor i norra Europa under krigsåren 1944-45. De medföljande scenariona målar upp stridssituationer med olika terrängförutsättningar, stridsenheter och vinstkriterier där spelarna försöker utmanövrera och eliminera varandra under ett begränsat antal spelomgångar. Spelet är främst utformat för två spelare, men det går även att vara tre eller fyra spelare vilket innebär att två spelare delar upp ena sidans stridsenheter mellan sig och vinner tillsammans genom samarbete.

Utseende och kvalité

Spelplanerna och markörerna är tryckta på tjock kartong och är generellt både snygga och tydliga. ”Wow-känslan” får dock en törn när det är dags att besiktiga plastfigurerna föreställandes soldater och diverse fordon. Dessa håller inte någon toppkvalitet då vissa pjäser ser lite ”mjuka” och vridna ut i form av bananformade kanonrör och degiga hjul/larvband som om de vore designade av Salvador Dalí.

Regelhäftet och scenariohäftet ser bra ut med många förtydligande bilder. De medföljande tärningarna ser lite små och fattiga ut till skillnad från vissa andra tärningsintensiva spel. Mitt första intryck reviderades senare, då de små tärningarna går att kasta på/bredvid spelplanen utan att krossa allt i sin väg och därmed inte behöver bannlysas till kartonglocket.

Spelmekanik och känsla

Texten på baksidan indikerar att TOI tar mellan en och fyra timmar att spela. Efter ett par speltester kan jag bara utgå ifrån att det krävs en hel del amfetamin ifall någon ska klara att hålla de tidsramarna. Speldesignen slukar tid som ett svart hål. Bara förberedelsen av ett scenario tar tid, då spelplanen ska byggas och specialanpassas med lösa terrängbrickor och diverse scenariospecifika hinder. Förutom fordon och tanks får varje spelare tillgång till ett förbestämt antal brickor på vilka en mix av upptill fyra soldater, elitsoldater, ledare, granatkastare eller kulspruteskyttar placeras. Dessa enheter kan sedan uppgraderas till specialförband med extra färdigheter. De färdigformerade enheterna placeras slutligen ut på spelplanen, inom angivna områden, redo för strid. Ett antal kortlekar med strategikort används också av spelarna för att krydda spelomgångarna med obehagliga överraskningar.

Spelarna turas om att flytta sina enheter tills alla enheter har agerat. Då båda spelarna kan sitta med upp till 30 enheter var kräver det preussisk disciplin för att inte tiden ska rinna iväg bland allt planerande av optimala förflyttningar, synkronisering av attacker, ”line of sight” mätningar, regel-boksbläddringar och tärningsrullningar. För ett par metodiska nybörjare kan en en-skild rond ta uppemot en timme.

Den spännande strategispelsupplevelsen börjar äntligen infinna sig efter ett par ganska regelförvirrade testomgångar och successivt förvandlas tigertanks och kulsprutenästen till farliga fiender istället för att bara vara en av många plastbitar på spelplanen. Det är när man blir lite mer påläst och erfaren som Tide of Iron verkligen blommar ut och spelkänslan överskuggar de speltekniska momenten som flyter på allt bättre i bakgrunden.

Sammanfattning

Tide of Iron är det perfekta mellansteget för dig som vill gå upp i komplexitet från Axis & Allies men ännu inte är redo för ASL. Strategi och planering tar tid så du bör även vara redo att avsätta en halv dag för ett småskaligt pansarslag mellan jänkare och fritzar. Jag ser personligen fram emot planerade komplement med japanska, ryska och brittiska styrkor. Skulle dessa även innehålla bättre regellathundar och 3d modeller av byggnader och kullar blir Tide of Iron en klassiker som kommer att hålla i många år.

Text: Jonas Jones

Sätt ditt eget betyg på Tide of Iron!

Totalt har 4 personer röstat.