Battle Lore: Call to Arms
Days of Wonder
2
180:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Battlelore som släpptes förra året har varit en framgångssaga för Days of Wonder. De enkla men roliga spelreglerna tillsammans med fantasy-temat och mängderna av plastgubbar har uppenbarligen slagit an en nerv hos spelkonsumenterna. Nu har den första riktiga expansionen till spelet nått våra stränder. Med Call to Arms vill konstruktören Richard Borg och Days of Wonder utöka det så kallade Commands & Colors systemet med möjligheten att själv bestämma var man ska gruppera sina trupper.

Expansionen är uppenbarligen tänkt att förvaras i boxen till originalspelet då den är paketerad i en tunn sladdrig box med en plastbehållare. Annars levererar Days of Wonder med sin sedvanliga kvalitet: brickor, kort och plastfanor är alla välgjorda och känns stryktåliga.

Vad får man då för sina surt förvärvade slantar?

• Ett däck bestående av 42 grupperingskort

• 10 specialistkort

• Några nya terrängbrickor (träsk, klippor)

• Några hinderbrickor med spetsade pålar, murar och en stenbro

• En klase extra fanor

• 12 feodala värvningsbrickor

• En 19-sidig regelbok med regler och sex nya scenarion

Huvudnumret i expansionen är helt klart de nya grupperingsreglerna. De är tänkta att ersätta den förbestämda placering av trupper som vanligtvis medföljer Battlelore- scenarion. Fördelarna med flexibla grupperingsregler är flera: dels ökar omspelbarheten enormt i och med att ingen batalj blir den andra lik, dels läggs ytterligare ett taktiskt element till spelet.

Det finns 21 grupperingskort för varje sida indelade i tre set. I den improviserade uppställningen (se nedan) väljer man ut ett set om sju kort och drar från det fyra kort. Spelaren väljer sedan vilket kort som ska grupperas på vilken flank och behåller ett som sin reserv. På korten finns en bild som beskriver vilka trupper som ska grupperas och var på kartan de ska placeras. Det är alltså inte frågan om någon exakt vetenskap.

Reglerna för gruppering är uppdelade i två varianter: improviserad och organiserad. Den enda egentliga skillnaden dem emellan är att man i den improviserade varianten bara får välja kortset från den egna sidans däck. Spelar men den organisera varianten väljer man från båda sidors kort och kan på så sätt sätta ihop vilt blandade trupper. Jag får känslan av att den organiserade varianten kommer att användas mer i framtiden i samband med andra expansioner, nu känns den i ärlighetens namn rätt poänglös. Specialistkorten är ytterligare en nyhet för grupperingsfasen. Det går till så att varje spelare får välja två kort som sedan spelas direkt. Specialistkorten ger olika fördelar, det kan vara uppgraderingar till trupper (långbågar!), förstärkning (dvärgiska legoknektar) eller skydd (spetsade pålar).

De feodala värvningsbrickor som följer med känns tämligen poänglösa. De är helt enkelt tänkta att användas som markörer när plastgubbarna inte räcker till (brickorna ersätts av en liknande trupp). Det här luktar utfyllnad lång väg.

Terrängen och hinderbrickorna har jag svårt att ha någon åsikt om. De fyller sin funktion men tillför egentligen inte så värst mycket till spelet.

Slutligen har vi de sex nya scenarion som följer med. Alla sex använder sig i olika grad av de nya regler och tillägg som kommer med expansionen. Jag har inte spelat igenom hela bunten, men de ser ganska trevliga ut och med tanke på grupperingskorten lär de alla bli hyfsat balanserade.

Övergripande intryck

Jag är lite kluven över den här expansionen. Grupperingsreglerna ger helt klart spelet en ny dimension och det är något som i alla fall jag har sett fram emot. Men på många sätt känns reglerna som en halvmesyr, spelarna får inte tillräcklig kontroll över placeringen av sina trupper. Dock fungerar reglerna och spelet blir helt klart roligare när de används, så jag ska inte klaga för mycket. De tio specialistkorten är däremot riktigt bra och kommer att slitas väl av min spelgrupp.

Är du redan en Battlelore fan och törstar efter mer är det egentligen inget att snacka om, Call to Arms är ett givet köp. För den som ännu inte spelat grundspelet räcker det länge utan någon expansion.

Sätt ditt eget betyg på Battle Lore: Call to Arms!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 7,67