Caylus – Magna Carta
Ystari Games
2-4
45-75 mimuter
280:-

Brädspelet Caylus som släpptes 2005 tog spelvärlden med storm. Det fick lysande recensioner, vann prestigefyllda Spiel des Jahres och är för närvarande framröstat som det fjärde bästa brädspelet av sajten Boardgamegeeks användare. Konstruktören William Attia har med andra ord en del att leva upp till när han nu tillsammans med Ystari Games och finländska Lautapelit släpper en slimmad kortspelsvariant av spelet.

Här någonstans kanske jag ska passa på att nämna att jag aldrig spelat brädspelet Caylus. Jag har alltså inget att jämföra med annat än hypen av originalet och den tänker jag respektfullt lämna åt sidan.

Det hela går ut på att som en medeltida byggmästare vara med och bygga upp Kung Filip den Skönes nya slott i staden Caylus. Spelarna samlar ihop prestigepoäng genom att anlägga viktiga byggnader på vägen runt eller att bygga på själva slottet. Den som har flest prestigepoäng när slottet står färdigt vinner spelet.

Den fysiska kvalitén på spelet är relativt bra. Man får med en bunt kort med habila men oinspirerade illustrationer av byggnader, små träpluppar föreställande arbetare samt en fogde, en stor klase träkuber som föreställer resurser, denarer och prestigepoängsbrickor. Plus i kanten för att tillverkaren har tänkt till och skickat med tre små plastpåsar så att man lätt kan hålla ordning på spelpjäserna.

Ett väldoftande regelhäfte med bra översatta regler på svenska medföljer. Underligt nog har man valt att skicka med introduktionsregler, något som förbryllar då den enda egentliga skillnaden mot standardreglerna är att man spelar utan fogdepjäsen. Standardreglerna klockar in på fem A5-sidor och är bra och tydligt skrivna utan att på något sätt vara spektakulära.

Så hur då spelet till?

Varje spelare börjar med att välja en färg och tar spelpjäserna som föreställer arbetare och tolv byggnadskort som hör till färgen. Därefter placerar man ut en gårdfarihandlare och 1-3 kort till (beroende på antalet spelare) som tillsammans utgör början på vägen från slottet. Spelarna får sedan lite startresurser och drar tre av sina byggnadskort till handen. Sedan sättar man igång och bygger för fulla muggar.

Under en spelrunda kan du göra en av följande handlingar:

• Dra ett nytt byggnadskort

• Byta ut alla dina kort

• Placera ut en av dina arbetare på en byggnad

• Bygga en byggnad från din hand

• Bygga en prestigebyggnad

• Passa

Alla handlingar (förutom passa) kostar antingen denarer eller resurser att utföra. Rundan fortsätter tills alla spelare har passat då spelet fortsätter med att alla byggnader fram till och med där fogden står aktiveras. Spelarna inkasserar då resurser från sina byggnader och sina utplacerade arbetare. Resurserna kan sedan användas i sista fasen där man köper mursten och bygger på själva slottet. Varje sten man bygger ger prestigepoäng och den som samlar ihop flest när slottet står färdigt vinner som sagt.

Jag kan inte påstå att jag blev knockad av Caylus Magna Carta. Det är ett solitt och välgjort eurospel och fungerar bra som ett någorlunda djupt tidsfördriv. Men det där lilla extra som för mig lyfter spelet till ytterligare nivåer saknas. Kanske är det den uddlösa upplevelsen av ett parti med bara två spelare som spökar. För det här är ett spel som mår bäst med 3-4 spelare i min mening. Eller kanske är det den nästan icke existerande interaktionen mellan spelarna (förutom placeringen av arbetarna) som gör att jag aldrig riktigt fastnar.

Om du saknat en mindre, snabbare och mer portabel variant av Caylus tycker jag definitivt att Caylus Magna Carta är värt en titt. För er andra rekommenderar jag ett provspel innan köp.

Sätt ditt eget betyg på Caylus – Magna Carta!