Werewolf: The Forsaken
World of Darkness
320
298:-

Många nyheter för de vita vargarnas varulvar
Du hade aldrig trott dig vara speciell. Kanske var du lite väl aggressiv ibland, men inte mer än att du hamnade i problem vid några enstaka tillfällen. Så förändrades allt. Först trodde du att du höll på att bli galen, allt konstigare saker började hända omkring dig. Så plötsligt en natt, under månens sken, brast allt. När du kom till dina sinnen igen, naken och täckt av blod, stod din flock omkring dig. De berättade om arvsynden och ditt nya ansvar. Det finns ingen väg tillbaka. Du är Uratha, en varulv.

Werewolf: The Forsaken är White Wolfs nya rollspel om varulvarnas dolda samhälle. Få legender om varulvar är helt sanna. En varulv kan skifta fritt mellan sina fem former och de är inte galna mördare, i alla fall inte konstant. Spelet beskriver Lunas fem stammar och deras kamp för att hålla andevärlden separerad från den fysiska. Enighet är sällsynt, stammarna är ofta i konflikt och detsamma gäller individuella flockar. Var och en vaktar sitt revir och accepterar inte intrång. Samtidigt hotar yttre faror, som de egensinniga andarna och de rena stammarna, som svurit att hämnas mordet på Fader Varg och paradisets fall. Denna uråldriga synd präglar de flesta Urathas tillvaro.

Personligare skräck
Jag var personligen aldrig något stort fan av White Wolfs förra spel om varulvar, Werewolf: The Apocalypse. I mina ögon kändes det aldrig speciellt skrämmande att vara varulv. Visst var man lite utanför det vanliga samhället, men samtidigt fanns alla de mänskliga släktingar som bar på varulvsgenen passivt och som var en länk till ens gamla tillvaro. Dessutom var man helt klart en av de goda killarna, ansvarig som man var för att skydda moder jord från förstörelse. Det kändes inte direkt som någon förbannelse att var en varulv och den ”personliga skräcken” uteblev lätt.

Det verkar som om White Wolf kände likadant. Mycket har förändrats i Forsaken och det är mer fokus på utanförskap och skräck. Nätverket av människor att känna gemenskap med är borta. Uratha behöver visserligen människor att para sig med, men det leder sällan till ett lyckligt förhållande. Varulvarna har ingen gemensam strävan för ett gott syfte, utan snarare en daglig kamp för att försvara sitt revir mot varelser de aldrig kan samexistera med. Det är fokus på det lokala och det personliga.

Flexibel spelvärld
Denna förändring går helt i linje med hur Vampire: The Requiem skiljer sig från det gamla Vampire: The Masquerade. Istället för att fokusera på en övergripande handling, eller metaplot, som går framåt med varje nytt supplement har man gjort precis tvärt om. Förutom att alla supplement kommer att beskrivas med utgångspunkt från tid noll, och aldrig bygga vidare på kronologi från tidigare böcker, har man ansträngt sig för att bokens material ska vara lätt att anpassa till den typ av historier som spelgruppen vill berätta. Werewolf: The Forsaken är ett mycket flexibelt spel för att behandla ett så relativt smalt ämne. Däremot är det inte säkert att alla som gillade Apocalypse nödvändigtvis kommer att tycka om Forsaken. Skillnaderna mellan spelen är stora, mycket större än förändringarna i Vampire.

Själva boken är en imponerande pjäs med sina 320 hårdinbundna sidor. Omslaget är tryckt i bronsmetallic med både blanka och matta områden. Även om det inte är riktigt lika vackert som Vampire: The Requiem så gör det hela sig mycket bra. Inlagan är tryckt i svart och brunt och både layout och illustrationer känns mycket passande för spelets innehåll. Boken innehåller fyra kapitel och två ganska omfattande appendix. Det första kapitlet beskriver varulvarnas värld översiktligt och fungerar som en introduktion både för spelledaren och för spelarna. Kapitel två, det längsta, behandlar rollpersonen. Eftersom Werewolf kräver Wold of Darkness grundbok gås inga färdigheter eller allmänt rollpersonsskapande igenom. Däremot beskrivs de två viktigaste valen spelaren ska göra i detalj.

Auspice och Tribe
Det första är Auspice, månfas, som påverkar rollpersonens grundläggande personlighet och roll i urathasamhället. Vilken Auspice en varulv har bestäms av månfasen under den första förvandlingen. Den andra är Tribe och det är något som den nyblivne varulven själv kan välja efter vilken filosofi han föredrar. Det finns fem månfaser och fem stammar, plus möjlighet att vara stamlös. Den största delen av det andra kapitlet tas upp av övernaturliga förmågor, i form av gåvor och ritualer. De är verkligen många och kan verka lite skrämmande, men är inget som varken spelare eller spelledare behöver lära sig utantill.

Kapitel tre presenterar alla specialregler som gäller varulvar, exempelvis förvandling, regenerering och silvers skadliga kraft. Dessutom finns här regler för att skapa flockens totem, en ande som är gruppens följeslagare och både kan ge rollpersonerna extra förmågor eller hjälpa dem mer handfast genom att slåss vid deras sida. Det fjärde kapitlet är för spelledaren och ovanligt innehållsrikt. Till skillnad från många andra rollspel så talar det inte bara om hur man spelleder i allmänhet utan hur man hanterar just Werewolf: The Forsaken. Författarna ger tips om hur man utnyttjar spelvärlden maximalt och hur de anser att man bäst får fram skräcken.

Det första appendixet presenterar andevärlden och dess innevånare, något som är ett viktigt tema i Werewolf. Eftersom Uratha till viss del är andar kan de korsa barriären över till andevärlden. Det andra ger en översiktlig beskrivning över Rocky Mountains, Colorado, den kampanjmiljö som kommer att beskrivas mer ingående i det första supplementet.

Komplett och bra
Sammantaget är Werewolf: The Forsaken ett mycket välskrivet och inspirerande spel. Det är en ganska stor investering med två böcker för att kunna spela, men i gengäld får man ett komplett spel från första början. Är du osäker finns det en introduktionskampanj att ladda ner från White Wolfs hemsida. Den går att spela utan boken, så du kan prova spelet innan du köper det. Har du aldrig spelat något spel i World of Dark-ness-serien är nu ett bra tillfälle att testa.

Sätt ditt eget betyg på Werewolf: The Forsaken!

Totalt har 24 personer röstat.
Intryck 7,63