Diamant
Lautapelit
3-8
30 mimuter
270:-

Ni som lägger sådant på minnet känner förmodligen igen namnen Alan R. Moon och Bruno Faidutti. Dessa två fabulösa spelmakare, med monstertitlar som Ticket to Ride respektive Citadel bakom sig, har nu slagit ihop sina kloka designerskallar och släppt det underhållande Diamant. Här tar du, och två till sju kamrater från 8 år och uppåt, rollen som ädelstensletande äventyrare i skön Indiana Jones-stil, och det gäller givetvis att lyckas samla på sig så många diamanter som möjligt. Spelet har vunnit flera utmärkelser, bland annat lyfter tyska Spiel des Jahres sedan 2005 fram det som ”Recommended”. Det ni!

Spelidén är lika enkel som genialisk: Du ställs varje runda inför två val, antingen att gå vidare in i gruvgången eller att ta det du hittat och smita ut till det trygga lägret utanför. De giriga som beslutar sig för att gå längre in delar lika på eventuella diamanter, men riskerar samtidigt att råka ut för otäckheter som stenras, explosioner och ormar. Skulle det under expeditionen dyka upp två likadana sådana faror är de som fortfarande är inne i grottan förlorade. Är du feg, eller snarare smart nog att veta när det är dags att återvända till tältsängen i lägret, får du och eventuella andra äventyrare i samma situation dela på de diamanter som under inmarschen inte kunde delas lika och nu ligger kvar i gruvgången. Det kan alltså vara riktigt lönsamt att smita ut, så vida att inga andra gör det samtidigt. På samma sätt kan du fylla väskorna med glitter om du råkar vara ensam kvar inne och en riktig åder träffas. De äventyrare som tar sig ut till lägret med diamanter får behålla dessa, medan de som flytt en fara blir av med det som hittades i denna gruva. När fem gruvor har besökts är spelet slut, och den med mest diamanter vinner.

Den stora kartongen innehåller schabloner för åtta olikfärgade skattkistor, som när de är färdigbyggda är tänkta att rymma de diamanter du hittar på expeditionen. Vidare finns åtta träfigurer i matchande färger, avsedda att visas upp när du väljer att gå ut ur gruvan som representeras av 30 rektangulära grottkort med diamanter och faror. Bilderna är enkla och tydliga, i behändigt format. Men vad vore spelet utan diamanter? Turligt nog ingår 75 stycken plastdiamanter i två olika färger, samt instruktioner på svenska. Översättningen är bra, men har en del oklarheter vad gäller vissa benämningar. Går du igenom dem steg för steg bör det dock inte vara några problem att förstå rubbet.

Allt innehåll är av helt ok kvalitet, även om jag har svårt att se poängen med vissa saker. Träfigurerna t ex används endast fem gånger per spel, och det förutsätter att du springer ut innan två faror dyker upp. Nåja, det är mest en smaksak. Vad som värre är: diamanterna som medföljer räcker inte! Av teoretiska 620 funna diamanter ingår bara 195, vilket hade varit enkelt åtgärdat med ytterligare en valör.

Spelomgångarna är snabba, det går utan problem att spela färdigt på 20 minuter. Det är lättlärt, spännande och roligt! Även om mycket hänger på tur, så har alla spelare samma möjlighet att lyckas eller misslyckas och ingen omgång är den andra lik. Eftersom du hela tiden är beroende av om dina medäventyrare fortsätter in i grottan eller återvänder till lägret ändras förutsättningarna för att smita iväg med storkovan. Det du kan påverka är psykningar för att få fega lillbrorsan att banga fort, samt enkel oddsberäkning (du vet ju hur många faror som finns i leken) Således är detta ett spel som vem som helst kan spela, inbiten gamer eller bara spelsugen farmor – även om jag tror att de som har mest utbyte av Diamant är betydligt yngre. Hade det inte varit för den något slarviga instruktionsdesignen, de fåtaliga plastdiamanterna och andra prishöjande prylar utan direkt poäng så skulle jag rekommendera ett köp av detta, då spelidén i sig öppnar för underhållande omgångar för alla. Tyvärr dras betyget istället ned, men Diamant är trots det inget dåligt spel – bara dåligt inramat.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Diamant!

Totalt har 7 personer röstat.