Incan Gold
Sunriver Games
3-8
200:-

Incan Gold är den amerikanska versionen av Alan R. Moon och Bruno Faiduttis Diamant (som du kan läsa mer om här intill), men skiljer sig på fler sätt än språket från sin förlaga. Förpackat i en relativt tunn och kvadratisk kartong hittar du vad som vid första anblicken skulle kunna tas för en budgetvariant av Diamant, men istället för att satsa på krystat krimskrams läggs fokus i Incan Gold på tydlighet.

Spelet går ut på att under fem omgångar samla på sig så många ädelstenar som möjligt. Ett enkelt uppdrag kan tyckas, om det inte vore så att alla andra spelare har samma mål och således delar på allt som hittas. Och om inte det är tillräckligt jobbigt att konkurrera med dina medspelare, så kan ju nämnas att templet erbjuder andra faror som spindlar och, tja… annat otäckt. Varje runda beslutar du således om du vågar chansa och gå längre in i templet, eller om det är dags att söka tryggheten i tältet utanför. Detta vågspel är spelets kärna, och det gäller givetvis att knipa åt sig så många ädelstenar som möjligt för att sedan hoppa av innan man förlorar allt på någon av farorna.

I Incan Gold har expeditionerna flyttat sig från gruvgångar till sydamerikanska tempel. Här gömmer sig ädelstenar av olika slag, men även värdefulla artefakter som gör skattjakten lite mer intressant än i Diamant. Det är nämligen bara en person som kan smita ut med artefakten, så det gäller att försöka läsa motståndarna. Är ni flera som lämnar templet samtidigt stannar snöpligt nog den glänsande figuren på sin plats, till dess att nästa spelare fått nog och går till lägret. Spelidén skiljer sig inte mer än så från föregångaren, men denna lilla förändring är nog för att ge en extra krydda.

Överlag verkar utgivarna ha tagit lärdom av Diamants svagheter. Fler ädelstenar ingår, och i ytterligare en valör, som även om de ser ut som gelégodis faktiskt fyller sitt syfte mer än väl. Vidare har man bytt ut de förvisso snygga men ack så meningslösa träfigurerna från Diamant till smidigare kort i två varianter. Istället för att visa upp figuren när det är dags att banga fler ädelstenar väljer du nu mellan ett lägerkort och ett fackelkort (för att representera fortsatt skattjakt), något som känns både naturligare och tydligare. En annan skillnad är de påkostade kistorna i Diamant som ersatts med ”Faidutti-Moon Expedition Tents”, helt enkelt tältkort som viks för att dölja din skattsamling. Med andra ord ingår, utöver ett tunt men tydligt instruktionsblad på engelska: en påse med ädelstenar, en kortlek med skatter, faror, artefakter, tält och beslutskort. I mina ögon ett enhetligare och smidigare intryck totalt sett.

Utseendemässigt är korten stilrena och enhetliga, gjorda av en ensam illustratör som lyckats skapligt. En stor behållning av Incan Gold jämfört med Diamant är dock dess storlek. Som nämnts är förpackningen betydligt mindre och innehållet mer enhetligt, vilket borde öppna för ett spel att ta med sig på någon lång resa eller i sommarstugan. Och precis som Diamant är det lättförståeligt, snabbspelat och roligt för de flesta, oberoende av spelerfarenhet. Det är kanske just därför det fått utmärkelsen ”Recommended” av Spiel Des Jahres 2005 och blivit nominerat som bästa strategispel 2005 på International Gamers Awards. Dess enkla men klockrena spelmotor gör Incan Gold till ett spel för alla tillfällen, och kommer definitivt att spelas ofta i min soffa.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Incan Gold!

Totalt har 4 personer röstat.