Project X
Lauwers games
2-
15-40 mimuter
300:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Project X är en visuell kurragömma där spelarna ska hitta bilder som bestäms av olika uppdragskort. Vad sägs om en kombination av stinkande bajshögar, sura eskimåer, luriga tjuvar, fisande djur och glada fiskar? Spelet är enkelt och förmodligen stimulerande om man är 6 år, lagom salongsberusad eller i ett mycket tävlingsinriktat sällskap. Figurerna är finurliga och stilen fartfylld, något som kontrasterar mot ett mycket enkelt upplägg och ett regelkort som motsvarar en lite för förhastad genväg. Efter att ha spelat en omgång var det självklart att direkt kasta sig in i en revanschmatch – men redan efter första tärningsslaget i andra rundan kan man spelet. Efter det vill det till att sällskapet är ordentligt spelsuget och ingen för trött.

Spelboxen innehåller 9 spelbrickor, 2 tärningar, 100 uppdragskort, spelregler och ett timglas. Spelplanen består av 3 x 3 bräden som läggs ihop till ett stort och sedan under spelets gång flyttas runt på olika vis. Var och en av delarna till brädet är fyllt med massor av bilder i varierande form, färg och storlek. Eftersom plattorna med bilder flyttas runt med ojämna mellanrum blir det omöjligt att memorera exakt var en bild ligger. Det gäller snarare att ha en snabb uppfattningsförmåga än memory-minne.

Den yngsta spelaren börjar alltid och genom att slå en tärning visas vilken typ av uppdrag som är aktuellt. Uppdragen är färgkodade och det finns tre olika kategorier, gröna, röda och blå. Ett grönt uppdrag går ut på att spelaren ska hitta en bild som föreställer det som står på kortet någonstans på spelplanens nio brickor. Exempel kan vara ”något som finns på nordpolen”, ”horn” eller ”pilar”. Med en vanlig T6 bestäms hur många bilder som skall hittas innan sanden i timglaset runnit ut. Ett rött uppdrag beskriver på samma sätt en sak/bild som ska hittas på spelplanen, med den stora skillnaden att alla spelare är berörda: efter att ha fått reda på vad som ska hittas får alla spelare slänga ur sig ett bud och säga hur många bilder de tror sig kunna hitta på temat. Spelaren med det högsta budet får uppdraget och ska under tidspress hitta och peka ut minst så många bilder som han eller hon angett. De blå uppdragen består av bilder där det gäller att hitta motsvarande bild på spelplanen. Här får alla vara med och den som först hittar bilden ropar och visar var på spelplanen den finns. Spelaren får en poäng för varje identifierad bild, beroende på hur många som spelar så bestämmer man hur många poäng någon måste ha för att vinna.

Regeltolkningen är stundtals svår, spelet är anpassat för snälla familjekvällar och inte för spelare med förkärlek för regeldiskussioner. Å andra sidan gav just bristen på regler utrymmen för tolkningar, en behållning i sig, såväl rörande poängräkning, hur spelbrickorna skulle flyttas eller som för spelarnas försök att motivera vissa bilder att passa in under givet tema.

Uppdragskorten som beskriver vad som ska hittas är översatta på åtta olika språk. Hade det hållit nere priset vore det bra, nu känns det mer snålt. En tanke kan vara att barnen ser ordet på sitt språk och sedan på åtta andra, och lär sig nya glosor. Tyvärr håller inte översättningen, ibland är det grammatiska fel vilket är tråkigt.

De olika kategorierna av uppdragskort bjöd på lite variation. De blå var roligast, enklast och snabbast och en uppenbar tävling mot varandra. Gröna kategorin var tråkigast, dessutom för lätt när tärningen visar 1 eller 2 och för svårt, näst intill omöjligt om man slår 5 eller 6. Budgivningen i den röda kategorin om vem som hittar flest bilder på ett tema är lite tveksamt och tillför inget utöver att sätta ouppnåeliga mål.

Project X är ett spel för barn. Det är välproducerat och genomtänkt i sin enkelhet. Spelplanen och uppdragskorten verkar hålla god kvalitet och inte gå sönder i första taget. Spelet är nog riktigt roligt för barn och det går faktiskt att spela vuxna och barn tillsammans på samma villkor, ingen kommer att behöva göra sig till.

Text: Hanna Jonsson

Sätt ditt eget betyg på Project X!