Zooloretto
Lautapelit
2-5
60 mimuter
300:-

Zooloretto pryds av en gullig panda och signalerar barnspel lång väg. Och inte bara barnspel för den delen, utan ett riktigt sött, rart och snällt barnspel, av den där typen som man gärna köper till små flickor. Små flickor kommer att älska spelet, inget snack om saken, även om de inte nödvändigtvis kommer att bry sig om att vinna och tävla. Spelet har tillräckligt många trevliga inslag för att göra dem glada ändå, inte minst möjligheten att få ungar att födas på sitt zoo.

Sanningen är dock en annan om man ser till spelmekaniken. Det som på ytan ser ut att vara ett gulligt spel där varje spelare har ett bräde som föreställer just hans zoo som skall fyllas med djur och marknadsstånd döljer en mörkare hemlighet. Det här är inte ett spel du vinner genom att koncentrera dig på ditt eget zoo och hur det skall utvecklas. Det här är ett spel för alla elaka saboterande spelare. Med andra ord ett spel för mig.

Innehåll

Lautapelit fortsätter sin glädjande svenska utgivning. Detta är ännu ett i raden av riktigt bra spel som har släppts på senare år, och det är bara att konstatera att kvaliteten är genomgående god, vad gäller allt från urval till komponentkvalitet. Regelhäftet som medföljer är tryckt i fyrfärg, med en enkel och översiktlig om än lite tråkigt design. Reglerna finns på vart och ett av de fyra nordiska språken, och den svenska översättningen är välgjord och tydlig. Därutöver innehåller boxen:

• 16 runda barnbrickor (2 till var och en av de 8 olika djurarterna)

• 88 fyrkantiga djurbrickor (11 av varje art)

• 12 fyrkantiga marknadsstånd (3 av varje typ, 4 olika typer)

• 12 fyrkantiga myntbrickor

• 5 zoobräden

• 5 expansionsbräden

• 5 lastbilar (nåja, plastställningar med plats för tre fyrkantiga brickor i varje)

• 30 mynt

• 1 rund trämarkör

Regler

För att vinna spelet gäller det att fylla sitt eget zoo med en sorts djur i varje inhägnad, marknadsstånd som ger pengar från besökarna och samtidgt undvika att tvingas fylla ladan med fler djur än som får plats (både av den art du vill ha, eller av arter som inte får plats i ditt zoo, då du bara får ha en art i varje inhägnad). Behöver jag nämna att enföljd av avdragen gör att det ofta lönar sig bättre att sabotera för dina motståndare än att koncentrera dig på att bygga ditt eget zoo?

Under varje spelomgång måste alla spelare ta en lastbil med djur var (det finns lika många lastbilar i spel som det finns spelare). Den spelare som tog den sista lastbilen omgången innan får börja nästa omgång. Varje gång det blir din tur kan du välja en av tre handlingar:

• Placera en bricka på en lastbil (dra en fyrkantig bricka, visa den för alla och sätta den i en bil)

• Ta en lastbil som innehåller minst en bricka, placera den framför dig och placera ut brickorna i ditt zoo direkt. Om du har lyckats få in både en fertil hona och en fertil hane av samma art får de omedelbart en unge, som även den placeras ut i inhägnaden. Därefter får du inte göra något mer denna omgång.

• Betala för att förändra ditt zoo (flytta en bricka, byta plats på alla djur av en viss art från en plats till en annan, köpa eller slänga en bricka eller expandera ditt zoo).

Sammanfattning

Zooloretto är ett skenbart gulligt spel med en elak spelmotor, som både barn och vuxna kan uppskatta om än av olika anledningar. Trots min skepsis då jag först såg spelet var det roligt. Dock rekommenderar jag att ni är minst tre då ni spelar, även om det finns regler för två spelare också. Michael Scacht har tidigare gjort Coloretto, men Zooloretto är aningen mer avancerat.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Zooloretto!

Totalt har 5 personer röstat.