Kung Fu Fighting
Slugfest Games
2-6
240:-

Har du roat dig med att titta på mer eller mindre b-betonade martial-arts filmer, fortfarande ler åt Karate Kid och gillar snabba, enkla och lätt kaotiska spel är det här något för dig. Det är kanske inte det snyggaste eller mest avancerade spel du kan hitta, men mitt i sitt kaos har det en hyfsat bra balans, väl genomförd stämning och en stor dos charm.

Idén bakom Kung Fu Fighting är att spelarna (man kan vara upp till sex spelare, och ju fler desto bättre) är olika Kung Fu mästare som kämpar om äran att vara den sista som står upp (har chi kvar) när spelet är slut. Det är en stor sammandrabbning, där alla slåss mot alla och ingen går säker. För att avgöra hur det går använder man spelkort – där stämningstexterna med fördel kan läsas upp på dålig kung fu engelska (Your Kung Fu is Weak) och ibland illustreras med rätt handrörelser...

Varje spelare har en egen spelbricka. På den skall du dels hålla ordning på hur mycket chi du har (den är numrerad från 20 och ner till 1, och du har en röd glasmarkör som du lägger på rätt ställe) och där det finns plats att lägga ut en ställning (stance) och ett vapen. Du kan aldrig ha mer än en ställning eller ett vapen i spel i taget.

När spelet börjar får alla spelare sju kort var. När det sedan din tur att spela börjar du med att slänga hur många kort du vill. När det är klart drar du nya kort, så att du har sju kort på handen när det är dags för dig att börja spela. Du kan spela ut hur många kort du vill när det är din tur, men bara göra en attack.

Det finns några olika typer av kort. Dels har du kort för att attackera (slag, spark, kast och fällning), som alla gör en i förväg fastställd skada. Spark är farligast, men om du lyckas med ett kast tappar din motståndare sitt eventuella vapen och har du blivit fälld kan du inte ha kvar din kung fu ställning. För att attackera en motståndare måste du antingen ha ett vapen i spel (utlagt på din bricka) eller spela ut ett attack-kort. Det är fullt tillåtet att ha ett vapen då du genomför din attack, för att sedan slänga det och lägga ut ett annat. Då olika vapen har olika fördelar, en del ger mer skada när du anfaller och andra förser dig med försvar då någon annan ger sig på dig, kan det vara bra att ha i bakhuvudet. Vapnen kan vara allt från svärd och stav till bord, stolar eller varför inte en solfjäder?

De olika attackerna kan sedan göras farligare och mäktigare genom olika förstärkningar (enhancements), och du får spela ut hur många olika förstärkningskort du vill så länge de är sinsemellan olika. Exempel på förstärkningar är flygande (flying), springa på väggen (running off the wall), snabb (fast) och vild (wild). Lyckas din attack gör förstärkningarna att den totala skadan blir värre, men misslyckas den spelar det ingen roll hur spektakulärt ditt anfall var, det misslyckades ändå.

De olika ställningarna du kan inta är alla klassiska från kung fu filmer (och ja, du kan göra tranan från Karate Kid). De ger alla bonusar på någon eller några typer av attacker eller förstärkningar, till exempel gör Berusad (Drunken) mer skada vid en vild attack. Alla ställningar ger också extra fördelar vid attacker mot en av de andra ställningarna, men du blir också sårbar mot en av de andra. Precis som med vapnen kan du välja att ha en ställning då du gör din attack, för att sedan byta ut den mot en annan innan din omgång är slut. Det kan vara bra om någon av de andra spelarna har den ställning utlagd som du är extra sårbar för.

Det finns flera olika kort för att blockera attacker, allt från att stoppa en viss typ av attack till den mäktiga Your Kung Fu is Weak. Ett tips är att inte slänga några kort innan det är dags att dra nya, för när dina motståndare ser att du har ont om kort kan de gissa sig till att det inte finns några blockeringar.

Slutligen kan du återfår chi med hjälp av kort, som exempelvis Dramatisk Pose.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Kung Fu Fighting!