Dead Money
Cheapass Games
3-6
20 minuter
150:-

Ta en del vilda västern, en del zombies, krydda med James Earnest (mannen bakom Cheapass Games och tidigare spel som Give me the brain och Kill Doctor Lucky på sitt samvete) och det borde inte kunna gå fel. Och gör det inte heller, även om det inte är ett klockrent spel heller.

Dead money är på många sätt en variant av just tidigare nämnda Give me the brain, men den här gången arbetar alla vi zombies inte på en snabbmatskedja utan på utan på en saloon och spelhall. Chefen låter oss sitta med och fylla ut pokerborden ibland för att locka fler spelare, så länge vi inte vinner. Vilket vi alla misslyckats totalt med, för nu är det dags för finalrundan i den stora pokerturneringen och målet för oss alla är att förlora så att chefen inte blir arg på just oss. För att göra det måste vi bli av med alla kort vi har på handen, vilket alltså är ditt mål som spelare.

Att bli av med korten på handen är lättare sagt än gjort, för varje gång det blir din tur måste du spela minst ett kort – annars måste du dra ett. Hur många kort du får spela beror på hur många händer de kostar att spela (alla kort är markerade med en eller två händer) – alla spelare har två händer, så du kan antingen spela två enhandskort eller ett tvåhandskort. Men det finns ett problem. Många kort kostar inte bara pengar att spela, utan kräver dessutom att du har en hjärna. Och hjärnor är ju ingenting som vi zombiesar är bortskämda med. Som tur är finns det några kort i leken som är hjärnor, så vi kan få tag på en eller flera.

Hjärnorna är dock ett problem. De är jobbiga att spela ut (man måste dra två kort när man gör det) och lätta att tappa igen. När du har utfört ett kort som kräver hjärna måste du dessutom slå tärning för att se att du inte fumlade bort hjärnan medan du höll på. Om du misslyckades blir det budgivning – där bästa sättet att bli av med kort är att bjuda men inte vinna hjärnan. Lite synd. Tur att hjärnor är så lätta att stjäla.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Dead Money!