Star Wars Pocketmodel
WizKids Games
2
30-60 minuter
39:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Efter succéerna med Pirates är det nu dags för Star Wars att tolkas i styrén. Star Wars Pocketmodel spelas med enkla rymdskeppsmodeller och spelkort. Varje paket innehåller 4-6 byggsatser, 6 kort, ett regelark samt pyttesmå tärningar och allt som allt finns över 80 skepp och 120 olika kort att samla på. För att spela komponerar man sin egen flotta värd 20 build stars och väljer ut 30 kort till sin lek. Striden utkämpas sedan med hjälp av skeppen medan korten används för att påverka striden (ofta genom att modifiera stats). Man vinner genom att nedkämpa motståndarens skepp eller genom att förstöra tre mål. Skeppen har fyra stats: Attack, Defense, Damage och shields. Anfallaren slår 2T6 och lägger till skeppets attackvärde och om man når upp till motståndarens defense-värde så resulterar det i damage antal skador. Vid shields antal skador är skeppet förstört.

Spelreglerna är föredömligt enkla och smidiga och man kommer snabbt in i ”tänket”. Det gäller att hålla reda på egna skepp, motståndarens skepp och korten man har på handen. Spelet är så pass enkelt att det är möjlighet att planera flera drag i förväg och därför är korten ett nödvändigt inslag i spelet eftersom man med hjälp korten kan lyckas med det oväntade. Trots det är det fortfarande enkelt att försvara sig och under mina speltest har en tidig offensiv ofta varit synonymt med nederlag. Star Wars Pocketmodel spelas med både figurer och kort, men fortfarande är det mer av ett kortspel än ett figurspel.

Byggsatserna är på många sätt imponerande, men faktum kvarstår att de är ganska ömtåliga. Räkna med vissa förluster redan vid montering och ytterligare förluster efter en tids spelande. Å andra sidan är det ett ganska billigt spel, så man kan kanske inte förvänta sig ett spel som ska hålla i all evighet. Nu är inte Star Wars Pocketmodel så billigt som man kan tro – för att komma upp i minimiantalet kort som krävs för att kunna spela så måste man investera i fem paket (ca 200 kr). Om man är lite petig när det gäller vilka skepp man vill använda så krävs ytterligare ett par paket. Så man får allt räkna med ett par hundralappar för att komma igång. Det är dock möjligt att spela en snabbvariant med endast varsitt paket och det kan vara ett nog så bra sätt att bekanta sig med Star Wars Pocketmodel.

Star Wars genomsyras av kampen mellan det goda och det onda – den ljusa sidan mot den mörka sidan av kraften. Tyvärr saknas detta utmärkande drag helt i detta spel. Istället för ett spel där givna sidor ställs mot varandra så har konstruktörerna valt en enkel och nybörjarvänlig lösning som innebär total anarki. Inte nog med att man kan mixa skepp som hör till olika eror, man kan även blanda skepp från olika sidor lite som man vill. Därmed går mycket av känslan förlorad och spelet skulle lika gärna kunnat handla om vad som helst. Det drar ned betyget.

Eftersom det finns ett liknande spel på marknaden, Star Wars Starship Battles (recenserades i Fenix nr 2/2007), så vore det så klart på sin plats med en liten jämförelse. Även om fokus ligger på fighters i Pocket-model så är det ungefär samma skepp i de båda spelen (i Star Wars Starship Battles finns större skepp) och stridsreglerna är i grund och botten desamma. I Pocketmodel påverkar man striden genom taktiska kort me-dan man i Star Wars Starship Battles använder sig av ett visst antal möjliga handlingar, dvs i Pocketmodel kan man sitta med ess i rockärmen medan man i Star Wars Starship Battles kör med öppna kort. Pocketmodel spelas i zoner vilket begränsar attackerna (man kan bara anfalla skepp i samma zon) medan vapen har obegränsad räckvidd i Star Wars Starship Battles samt att skeppens positioner i viss mån kan påverka vilka attacker som är möjliga (det är möjligt att ”binda upp” fighters i strid). Skeppen är inte skalenliga i något av spelen. Inget av spelen är perfekta eller felfria och jag gissar att kortspelare och figurspelare föredrar olika spel om de måste välja.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Pocketmodel!

Innehåll 5,5