Two Worlds
Reality Pump
Rollspel
400:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Tysk fantasy som övertygar på alla sätt

300 år har passerat sedan förvisningen av Aziraal, den fallna guden över krig och förstörelse. Man skulle kunna tro att detta gjort världen lugn, men icke. Nu har ett syskonpar dragits in i den nyligen startade konflikten mellan orcher och den fria världen. Kira, vår hjältes yngre syster, försvinner plötsligt under mystiska förhållanden, och en jakt för att finna henne påbörjas. Passande nog är brodern prisjägare och hyrsvärd, vilket kommer väl till pass i hans sökande efter lillsyrran…

Det är otroligt lätt att i Two Worlds se likheterna med fjolårets stora flopp Gothic 3 (se Fenix 6/2006). Gränssnitt, karaktärsblad och utrustningshantering är i stort sett identiska, precis som strider och miljöer. Gothic 3 lyckades inte leva upp till förväntningarna, främst pga tekniska problem och obalans, men du kan lita på att Two Worlds levererar. Detta är förmodligen ett av de bättre hack’n slashspelen på länge! Det är inte det mest nytänkande eller banbrytande jag sett, men innehållsmässigt en mycket gedigen spelupplevelse.

Du tar som sagt rollen som ansvarstagande storebror som på sitt eget lilla vis ska försöka rädda sin nog så kapabla lillasyster från mystiska kidnappare. Genom ett tredjepersonsperspektiv styr du din hjälte med tangentbord och mus på i stort sett samma sätt som alla spel i genren nuförtiden, och klickar med musen när du t ex vill klippa till med svärdet. Styrningen är för övrigt både enkel och snabb, även om de olika riddjur du kan lägga beslag på under resans gång kräver viss träning för att föras fram effektivt.

Världen är mycket omfattande, och tar lång tid att utforska. Skogarna är fulla av vargflockar, vildsvin och andra mer mytiska monster, samtidigt som vägarna ofta spärras av banditer och orcher. Det gäller alltså att vara på sin vakt, och ju närmare fronten du kommer desto tuffare blir motståndet. I landskapet hittas byar, större städer och enstaka gårdar, vilka ofta bebos av köpmän och andra hjälptörstande stackare i stort behov av en duglig krigare. Snabbt får du uppdrag att reda ut ett eller annat problem, vilket ofta ger både pengar och plundrad utrustning som säljs för att köpa bättre grejer, och så rullar det på som i alla fantasyspel. Nästan lika snabbt blir du större och starkare, och bättre i olika färdigheter såsom att slå ner ryttare från häst, att skjuta pil extra fort eller att skicka riktigt feta eldklot på aggressiva jättar.

I stort är det fritt fram för dig att forma din hjälte och bestämma vad som ska ske. Du väljer själv om du vill inrikta dig på t ex magi, bågskytte eller kanske som lönnmördare. Och för att gå vidare in på magi kan nämnas att det finns fem olika skolor att välja bland, totalt över 70 besvärjelser och frammaningar av monster. Det bör också tilläggas att inget val egentligen utesluter något annat. Om du av någon anledning vill vara duglig på allt är det upp till dig. Ångrar du dig kan du mot viss betalning även få tillbaka de färdighetspoäng du placerat, för att göra på något annat sätt istället.

Utöver magi och mer klassisk strid kan du också ägna dig åt alkemi. Mycket av det du hittar i skogen och på nyss besegrade varelser och skurkar kan blandas ned i olika dekokter som ger fina effekter. Vissa ger permanent höjda egenskaper, andra är tidsbundna och ytterligare andra är avsedda för dina vapen. Valmöjligheterna är många, och det är att experimentera som gäller. Det finns några recept att införskaffa från lämpliga köpmän, men du är ofta lämnad åt ”trial and error” för att sedan spara instruktionerna i din receptbok om det blev lyckat.

En annan aspekt i Two Worlds är de olika fraktioner som finns i världen. Dessa ger dig gärna uppdrag att utföra, men inte sällan konkurrerar de mot varandra så det gäller att välja sida ibland. Den status du arbetar upp bland dessa olika grupperingar ger dig t ex djupare uppdrag eller rabatter hos deras köpmän, så välj med omsorg. Ofta är det dock bara att utföra allt du vill, utan risk för repressalier från några som känner sig utsatta.

Two Worlds är dessutom läskigt snyggt. Trycker du upp detaljnivåerna i topp så får du en mycket tilltalande miljö och figurer. Dessvärre krävs ganska mycket från datorn, men sitter du med multicore och ett tungt grafikkort behöver du inte oroa dig. Det bör sägas att det rullar på rätt okej även utan ovanstående, men se upp för lägsta grafikupplösningen om du inte gillar 10 år gammal Quake-grafik a’la lervälling. Den stora vapenarsenalen som du möter tycks även vara animerad relativt individuellt, även inom sina undergrupper som t ex spjut. Snyggt är det, i alla fall.

Har du inte övertygats än? Alla ni som njöt av Axel F Theme från Snuten i Hollywood i mitten av 80-talet (eller plågats av Crazy Frog-versionen häromåret) kan kanske vara intresserade av att veta att musiken komponerats av samme upphovsman, nämligen Harold Faltermeyer. Gamle Harold har dessutom gjort ett bra jobb, även om temamusiken i Two Worlds inte sätter sig på hjärnan som tidigare nämnda låtar. Tack och lov.

Som grädde på moset ingår förutom en massiv solokampanj även möjligheten att spela online där din för ändamålet egenhändigt skapade karaktär får möta andra i hejdundrande slag i arenan eller samarbeta i grupp för att lösa äventyr. Till skillnad från solokampanjen som är låst till en manlig prisjägare kan du i multiplayerdelen skräddarsy din figur som man eller kvinna och välja mellan tolv olika klasser.

Du som tidigare gillat t ex World of Warcraft, EverQuest, Guildwars eller Gothic-serien har mycket att hämta i Two Worlds. Valmöjligheterna i spelet är många, och du är inte alls så styrd till huvudberättelsen som man kan tro. Givetvis gäller det att rädda syrran, men på vägen kan du roa dig kungligt med att ”spela baseboll” med skelett på kyrkogården, skjuta prick med pilbåge på framrusande orcher medan adrenalinet pumpar eller försöka göra världen till ett bättre ställe genom att ”rensa bort” alla stråtrövare. Det är upp till dig.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Two Worlds!

Totalt har 13 personer röstat.