Turbine Entertainment
Midway
MMORPG
300:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Vackert midgård fullt av episka äventyr

Är du redo att flytta till Midgård? Det undrar skaparna av det nya onlinespelet Lord of the Rings Online. Och visst finns det en stor lockelse att få uppleva den fantastiska värld som J.R.R. Tolkien skapade. Men kan spelet leva upp till förväntningarna?

Det första man gör är att skapa en rollperson. Det finns bra information och du kan få se en liten film om varje ras och yrke. Jag skapar en alv från Mörkmården och väljer att bli kunskapsmästare. När jag är klar visas en kort filmsekvens innan jag släpps mitt i en strid om ett gammalt fäste som föll för 600 år sedan. Det här är en privat instans och funkar även som inlärning med lämpliga nybörjartips. Det är ett stämningsfullt sätt att inleda sitt äventyr i Midgård på.

Midgård är en vacker plats och skaparna har fått till en sagolik stämning. Världen är full av djupa skogar, dramatiska berg och uråldriga ruiner. Alla platser man vill se finns. Grafiken är vacker, färgerna glänser. De första dagarna i spelet använder jag lika mycket till att upptäcka världen som att lära mig spelet. Det är härligt att bara sitta på en klippa och blicka ut över en dalgång med bergsmassiv vid horisonten. Efter några dagar i alvernas startområde fortsätter jag min resa genom Midgård in i Fylke. Fylke är vackert och ser ut som man väntar sig, fullt av åkerfält, bohålor och hobbitar. Jag passerar långsamt Fylke och reser vidare mot Bri, som är en knutpunkt i Midgård. Bri är en stad full av aktivitet, med olika folk på ärenden eller bara samtalandes. Jag styr mina steg mot värdshuset Stegrande Ponnyn där jag möter Aragorn som raskt skickar mig på ett uppdrag. Uppdraget utspelas samtidigt med händelserna i boken och jag hjälper till att hålla förföljare undan från de tappra hobbitarna. Uppdraget är första delen i en serie episka uppdrag som löper genom hela spelet och följer ringens väg i Midgård.

Många episka uppdrag kräver att man slår sällskap med andra spelare. Grupperna kallas här brödraskap, men funkar i stort som vanligt. Man kan dock utföra brödraskapsmanövrar, som kan läka eller skada – en bonus för välkoordinerade grupper. Det är även trevligt att se välbalanserade klasser som alla kan göra sitt i en grupp.

En av de första dagarna blev jag inbjuden i ett gille jag fortfarande trivs i flera veckor senare. Gillen funkar som väntat, med en tvist. Fler funktioner blir upplåsta ju längre gillet existerar, så från början finns bara en intern chatkanal men senare tillkommer en officerskanal, medlemsbrev och annat.

Allteftersom du spelar får du titlar som du kan välja att visa efter ditt namn. De flesta titlar får du genom att utföra dåd som kan vara allt från att utforska gamla ruiner till att jaga och dräpa vissa monster. Dåd kan även ge egenskaper som gör din rollperson unik. Det kan vara karaktärsdrag, som generös eller tålmodig, ge nya förmågor alternativt bättra på de du har. Andra spelare kan se vilka karaktärsdrag du valt.

När du når nivå tio kan du även slåss mot andra spelare som ett monster i en för ändamålet avsedd region. Ditt monster startar på nivå 50 och kan inte lämna regionen. Du kan inte komma till regionen med din rollperson förrän du har nått nivå 40. Din monsterkaraktär kan inte gå upp i nivåer eller få erfarenhet, men kan förbättras genom ödespoäng du får när din rollperson går upp i nivå eller när du slutför uppdrag med din monsterkaraktär.

Det finns många småsaker jag gillar med spelet. Man kan röka pipa, spela egenkomponerad musik på instrument, vara brevbärare i Fylke och försöka undvika nyfikna hobbitar eller vara bonde och odla fram nya tobaksvarianter. Men framförallt så är det Midgård och det är ett vackert Midgård.

Jag uppskattar spelet och tycker det ger valuta för pengarna. Det finns nya element, vilket känns uppfriskande, och är mycket välgjort. Gillar du onlinespel tycker jag definitivt du ska prova. Det skiljer sig dock inte drastiskt från mängden och söker man något unikt så kanske man ska leta vidare.

Text: Tomas Larsson

Sätt ditt eget betyg på Lord of the Rings Online!

Totalt har 21 personer röstat.