UFO - Extraterrestrials
Chaos Concept
250:-

Intryck: 5     Innehåll: 9   14

Ful nostalgitripp med högt spelvärde

Chaos Concepts har gjort ett spel som om man vill vara snäll är en respektfull remake av ett gammalt klassiskt spel, X-Com. Det är nu inte det första försöket i genren uppföljare, och inte det bästa heller. Men det hamnar väldigt nära originalet. På gott och ont. Om du, precis som jag, älskade de två första spelen i X-Com-serien kommer du att le nostalgiskt vid flera tillfällen och ha riktigt trevligt när du spelar. Men ibland blir det lite väl mycket nostalgi och lite för lite uppdateringar och uppfräschningar. Att ta ut svängarna mer och bättre hade inte skadat.

Spelet börjar med en introduktionsfilm jag måste varna dig för.. Den är så usel att man blir orolig för hur resten skall vara. Lyckligtvis är den inte representativ för resten.

Trots att Chaos Concepts har arbetat med detta spel i flera år lämnar det en del i övrigt att önska, inte minst med tanke på att de hade en förlaga att utgå ifrån. Spelidén är fortfarande briljant, med en väl avvägd balans mellan två olika lägen, det övergripande och strider. Ljud och musik är ingen höjdare (om än nära originalet). Grafiken är uppdaterad, men ändå förlegad och på översiktsläget ful. Det är kul att all terräng kan skjutas eller sprängas sönder, men det är trist att det finns så få kartor att spela på – det blir för lite variation, då du tvingas spela flera gånger på samma kartor. Utomjordingarna är som tur är mer aggressiva än i X-Com, så du slipper de ändlösa jakterna efter den sista utomjordingen som gömt sig och vägrar komma fram. Utomjordingarna är den del av spelet som är snyggast, här märks skaparglädje och de känns avgjort annorlunda och egna.

När du gör den övergripande strategiska planeringen har du hela världen Esperanza att tillgå. Då det dyker upp fiendeskepp utspelar sig striderna direkt i detta läge, men du väljer vilka och hur många skepp du skickar för att möta fienden. För få och du förlorar, för många och du kan stå utan försvar när nästa ufo kommer...

I det övergripande läget gäller det också att styra basbyggande, forskning och tillverkning. Du får pengar av kolonierna, men för att ekonomin skall gå ihop behöver du plundra fiendeskeppen. Det är också i det övergripande läget du bestyckar dina skepp och utrustar dina soldater. Som du måste vara rädd om, för även om du får förstärkningar vet du aldrig när det blir.

Striderna på marken, mellan dina soldater och utomjordingar, har bra nerv och variation vad gäller vilka utomjordingar du möter, och du kommer absolut att få dina egna favoriter som du blir extra glad då de befodras och får poäng att höja sina egenskaper med. Tyvärr går dock de turnbaserade striderna rätt långsamt, så ha tålamod.

Min helhetsbedömning är att det här är ett klockrent inköp för nostalgiker och för de som vill ha en bra balans mellan taktik och strategi. Men snyggt är det inte.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på UFO - Extraterrestrials!