Combat Mission - Shock Force
Battlefront
Action
349:-

Intryck: 4     Innehåll: 7   11

Kräver passion för modern krigsföring

Det handlar om ett fiktivt krig mellan NATO-styrkor och Syrien i en inte alltför avlägsen framtid. Combat Mission är förmodligen bekant för de med ett intresse för strategiska krigsspel. Tidigare har serien inriktat sig på 2:a-världskrigsmiljön, men konceptet är i stort detsamma – en blå styrka mot en röd, och det går bra att spela dem båda. I ett tidigare nummer av Fenix tog jag mig en förhandstitt på spelet, där jag ansåg att det hela såg lovande ut. Nu har jag provat den fulla versionen och jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på.

Jag inser att jag kanske inte är riktigt rätt speltestare för detta spel. Jag gillar rollspel, jag gillar boardgames och jag gillar krigsspel, men en av de viktigaste ingredienserna för mig är jag jag ska få någon form av inspiration, att jag ska kunna uppnå något som har ett egenvärde i sig för mig. Med Combat Mission: Shock Force har jag oerhört svårt att hitta detta – jag kan inte identifiera mig med syriernas kamp och jag kan inte se den verkliga utmaningen i NATO:s ambitioner. Jag saknar den riktiga ”gnistan”, och tyvärr hjälper inte den sparsamma fyrkantiga presentationen till med mycket heller.; den är ändamålsenlig, och detaljerad när det kommer till fordonstyper, men den ger inte mycket för att förmedla stämning.

Med det sagt. Är man intresserad av mo-dern krigsföring och en hyfsat detaljerad simulering av denna, borde Combat Mission: Shock Force vara något att titta på. Man får intrycket av att möjligheterna och ordergivningen täcker upp det mesta när det gäller beteendet av trupper på den nivån. Uppdragen är verkligen ingen dans på rosor för vare sig anfallare eller försvarare. Att ge sig in i en strid utan större planer och hoppas på att ens eldkraft ska räcka är lika med ett nederlag. Det vill till att man lär sig och är noggrann med både timing och ordergivning. AI:n känns levande och utmanande, men givetvis lär det bli Multi-Player som de riktigt hängivna lär ägna sig åt.

Som vanligt när det gäller spel utgivna av Paradox är man mån om att hålla ”gränserna öppna”. Editeringen av kartor och skapande av scenarion är något som man vill att spelarna ska syssla med för att på så sätt göra spelet mer långlivat och underhållande.

Jag räknar kallt med att bli idiotförklarad av ett gäng entusiaster, men jag måste sätta ett betyg efter hur jag själv upplevde spelet. Har man ingen stor passion för modern krigsföring så kommer det att saknas något. Det blir som att sitta och lyssna på ett gäng golfentusiaster när man inte spelar själv. Hade Combat Mission: Shock Force varit ett enastående spel, skulle presentationen ha överbyggt detta och dragit in även halvnördarna. Men nu upplever jag det inte så, och det lär bli ett spel för en liten trogen fan-base.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Combat Mission - Shock Force!

Totalt har 3 personer röstat.