Pandora´s Book
Promethen: The Created
156
240

Pandora´s Book är det första supplementet av fyra till White Wolfs rollspel Promethean: The Created. Spelet fokuserar mycket på rollpersonens utveckling mot att bli människa, men den här boken koncentrerar sig nästan uteslutande på yttre fenomen som en Promethean kan stöta på under sin resa. Det är lite av en monsterbok, om jag gör en förenklad kategorisering av innehållet.

Det första kapitlet handlar om Flux, den negativa och kaotiska sidan av De skapades livskaft Pyros. Mest utrymme får Centimani, de prometheans som valt att hänge sig åt Flux, och spelets "standardmonster" Pandorans. Innehållet är ganska förutsägbart med lite mer djupgående beskrivningar än vad som finns i grundboken och en del nya krafter. Texten gör vad den ska utan att imponera.

Nästa kapitel handlar om spelets troligen underligaste företeelse, de extremt mystiska Quashmallim som likt änglar och demoner mystiskt ingriper på jorden. Här får man en rejäl fördjupning och behövlig hjälp med hur de bör hanteras i en kampanj. Det här är bokens starkaste kapitel som verkligen tillför mycket jämfört med vad man redan vet från grundboken. Helt i linje med hur World of Darkness är upplagt så får man inget definitivt svar på vad som ligger bakom Quashmallims existens utan det finns flera versioner att välja mellan ifall man nu inte fördrar något helt eget.

Tredje kapitlet är kort och ger lite extra information om livskraften Pyros. Störst plats tar utökade regler för Firstorms. Precis som kapitel ett så är allt okej utan att ha det där lilla extra. Det sista kapitlet innehåller exempel på antagonister från de andra kapitlen och fortsättningen på den kampanj som sträcker sig genom alla de fem böckerna till Promethean. Det är ett hyfsat bra scenario som fokuserar på de områden som behandlats i boken. Än så länge verkar kopplingen mellan de olika delarna väldigt svag. Kanske är det avsiktligt då man inte vill tvinga köparen att skaffa alla böckerna, men jag skulle föredragit en tydligare röd tråd.

Layout och bilder håller den höga och jämna kvalité man förväntar sig utan att något sticker ut. Precis som i övriga spel till World of Darkness har man en mycket enhetlig stil genom hela serien, vilket jag tycker är positivt. Något som är värt att notera är att det finns ganska mycket information för hur Promethans interagerar med de tre standardvarelserna i spelvärlden. Det här är lite av ett avsteg från hur man tidigare försökt avgränsa dem från varandra förutom i vissa supplement. Jag tycker det är en bra förändring, då det inte ger samma känsla av att spelen är helt separerade utan faktiskt utspelar sig i samma värld.

Sammantaget så är Pandora’s Book trevlig läsning utan att vara en fullträff. Kanske känner jag så för att det jag gillade bäst med spelet var den personliga aspekten. Här är det yttre i fokus och visst behövs det en bok om det området med, men jag hoppas att de övriga böckerna ska ge mig mer av det som gjorde Promethean till ett i mina ögon så bra spel.

Sätt ditt eget betyg på Pandora´s Book!