Races of the Wild
Dungeons & Dragons
192
268:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

”Races of…” för D&D
Förra året påbörjade Wizards of the Coast flera serier med tilläggsböcker till Dungeons & Dragons. En av dessa är den så kallade ”Races of”-serien, som till dags dato består av fyra böcker; Races of Stone, Races of the Wild, Races of Destiny och Races of Eberron. Vi ska titta lite närmare på de tre första, då Races of Eberron inte hunnit till svenska butiker i tid för denna recension.

Många likheter mellan böckerna
Idén är enkel; varje bok erbjuder fördjupade regler för de olika folkslag som spelaren kan välja att spela i grundreglerna, ett helt nytt folkslag, flera kortare regelsektioner med många andra folkslag samt blandade regler som tilläggsklasser, knep, magiska föremål och religion. Upplägget i böckerna liknar varandra och är bra och tydligt, även om det ger en något torr känsla till texten, särskilt om man läser alla tre i tät följd. Samtidigt blir det lättare för spelaren och spelledaren att hitta i böckerna eftersom alla följer samma format, vilket är ett plus i kanten.

Böckerna är hårdinbundna och layouten följer samma standard som tidigare böcker till D&D 3.5. Illustrationernas kvalitet varierar från medelmåttiga till fantastiska. Det övergripande intrycket är att böckernas utseende känns professionellt men lite tråkigt. Det understryks även om man jämför med de mer påkostade Frostburn och Sandstorm, som producerats samtidigt.

Fokus ligger som vanligt numera på regler, men det finns även stämningsmaterial som ska kunna användas i vilken kampanjvärld som helst, eller i Greyhawk. Böckerna diskuterar kulturella företeelser och folkslagens demografi, och berättar om hur de brukar leva sina liv.

En av de mest intressanta reglerna som används är ”racial substitution levels”. I korthet går dessa ut på att du anpassar din rollperson att bättre passa olika folkslag genom att byta ut förmågorna du får vid vissa nivåer. På så sätt kan man till exempel göra sin dvärg mer som en underjordisk yxsvingande slagskämpe, eller sin alv mer som en mystisk magiker.

Sammanfattning
Alla tre böcker har solida regler, med enstaka misstag. Jag tycker att de nya folkslagen får för stort utrymme, särskilt raptorians, men för den som vill använda någon av dem är informationen i alla fall grundlig och omfattande. Jag är mest förtjust i goliaths, men kan tänka mig att använda illumians, med vissa modifikationer.

Alla tre böcker ger ett stabilt intryck, men lyckas inte väcka min fantasi. Det finns massor av bra material, och massor av saker som en spelledare kan använda när hon skapar nya utmaningar. För spelaren finns en djup brunn av idéer att ösa ur när hon ska ge sin rollperson en fördjupad bakgrund.

Det kan vara mängden information som gör att böckernas innehåll känns lite platt, jag blev helt enkelt lite överväldigad av omfånget. Kreativt höjer sig inte materialet nämnvärt över andra böcker i samma genre, och de riktigt spännande idéerna saknas, men texten är ändå bra och stabil. Jag rekommenderar böckerna till de spelare och spelledare som verkligen vill fördjupa bakgrunder till rollpersoner och spelledarpersoner, och som känner att de behöver hjälp på vägen.

Races of Stone
Den första boken diskuterar dvärgar och gnomer, samt introducerar ”goliaths”, stora och starka bergsnomader med fläckig hud. Bokens styrka ligger i beskrivningen av gnomerna, som äntligen känns som ett riktigt folkslag, och inte bara ett gäng spetsluvade pajasar.

Races of Destiny
Den andra boken i serien presenterar detaljerade regler om människor, halvorcher och halvalver. Det nya folkslaget är ”illumians”, människor som för länge sedan förändrades i en magisk ritual och som nu hämtar magiska krafter från runor som cirklar runt deras huvuden. Idén påminner om folkslaget ”dabus” från Planescape, men förutom de lysande runorna har de få likheter med varandra.

Races of the Wild
Den tredje boken avslöjar mer om alver och halvlängdsmän, och presenterar oss för ”raptorians”, flygande humanoider med klor. Boken ägnar allt för många sidor åt dessa bevingade varelser, utrymme som hade kunnat användas till mer information om de andra folkslagen.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Races of the Wild!

Totalt har 8 personer röstat.