Shadows of Mexico
World of Darkness
192
268

Shadows of Mexico är den andra “landsboken” till World of Darkness. Den här gången är det Mexiko som avhandlas, vilket ligger helt i linje med behovet av engelskspråkiga författare med lokalkännedom. Precis som den tidigare boken om Storbritanien så marknadsförs den här som ett tillbehör till hela World of Darkness men är i praktiken ganska specifik, i det här fallet är det vampyrerna det är fokus på.
Shadows of Mexico har många intressanta teman. Centralt för området är kampen mellan de gamla övernaturliga krafterna och den nya syn på världen som européerna förde med sig. Precis som religionen har fått ta till sig de gamla sederna så måste vampyrerna ständigt ta hänsyn till de uråld-riga krafter som fortfarande är starka i landet. Mexiko har också en unik allians mellan vampyrer och varulvar, något som gör att boken passar ypperligt för de som vill blande de två i sin spelgrupp. Den som vill ha material till Mage bör däremot leta någon annanstans.
Geografiskt är det fokus på området vid gränsen mot USA. Det känns som ett bra val då det dels är en intressant och konfliktfylld region och dels gör att boken passar även om din kampanj främst utspelar sig i staterna. Det finns många sätt för rollpersonerna att komma i kontakt med kulturen runt gränsen och det stora antalet mexikaner bosatta i USA gör att bokens teman kan användas över hela landet. En liten finess med boken är att det vanliga kaptilet med blandade spelledarpersoner är kompletterat med detaljerade beskrivningar av fyra mycket olika vampyrprinsar. Tanken är att de ska placeras i lämplig stad och den karaktär deras kontroll har bli grunden för platsens känsla. Intressant!
Jag gillar Shadows of Mexico. Visst ger den mest för den som vill spela en hel kampanj i landet, men när det gäller att vara användbar här och nu för din spelgrupp så är den inte sämre än många andra supplement. Denna flexibilitet höjer betyget.

Sätt ditt eget betyg på Shadows of Mexico!