Scion Hero
Storytellersystemet
334
298

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Bra rollspel om gudar, trots grafiken
Scion är ett rollspel om gudarnas söner och döttrar, halvt människor, halvt gudar, som satts på jorden av sina gudomliga fäder eller mödrar för att bekämpa de uppvaknade och numera fria Titanerna – de varelser gudarna själva fötts av men gjort uppror emot. Tanken bakom rollspelet är god. Det är en mycket spännande bild som målas upp när jag börjar läsa boken, och det verkar vara ett perfekt rollspel för episka och svepande äventyr.
Efter en inledande berättelse om unge Eric Donner, och ett färgavsnitt om gudafamiljerna (det finns sex; de egyptiska, de grekiska, de nordiska, de aztekiska, de japanska och de haitiska)  så kastas man rätt in i rollpersonsskapandet. För dem som är bekanta med rollspel kan det kännas skönt. Man slipper gå igenom ännu ett avsnitt om “det här är rollspel”, men jag ifrågasätter om det finns en tanke bakom eller om den helt enkelt glömts bort. Det är ett genomgående problem att information slängs i ansiktet på läsaren utan förklaringar. “Nu kör vi rollpersoner! Okej, nu är det klart, då tar vi egenskaper! Klart! Nu kör vi färdigheter! Klart!!” Intrycket blir att man hastat igenom bokens disposition. Inte nog med att saker kommer i vad som känns som slumpartad ordning, om man inte har koll på rollspel känns det hopplöst att sätta sig in i hur man skapar en rollperson.
När man väl klurat ut var informationen finns är det dock relativt lätt att skapa rollperson, och beskrivningarna av gudafamiljerna ger mycket inspiration. Ens gudaföräldrar kan dessutom förse en med födslorätter (oftast föremål) och dygder som sätter lite extra krydda på tillvaron.
  Storytellersystemet är poängbaserat, och dessa poäng delas ut bland egenskaper och färdigheter. Det finns många episka färdigheter och egenskaper att välja på. Dessa tillsammans med grundegenskaperna avgör vad som händer när man skall utföra en handling som kräver lite eftertanke. Tärningspoolen består nämligen av det antal prickar man har i lämplig grundegenskap och färdighet.  Man tar så många T10 man har i pool och slår dem. Beroende på svårighet får man olika antal lyckade slag, och utifrån det avgör spelledaren om man lyckats eller ej. Är man van vid storytellersystemet sedan tidigare så är Scion något man kan plocka upp och börja spela på studs.
Efter de sedvanliga regelavsnitten kommer ett storytelleravsnitt som lämpligt nog fokuserar på episka berättelser. Det är bra, men det är för kort! Jag hade velat ha mer storytelling, speciellt eftersom det inte finns så mycket bakgrundsinformation om världen man befinner sig i.
  Största nackdelen med Scion är en grafisk design som får nackhåren att resa sig i fasa. Att använda så många typsnitt och färger som möjligt samt bilder bakom texten är inte vackert. Det kanske tillfälligt fångar uppmärksamheten men när man skall ta reda på vad det står är det tur att texten är så välskriven. Annars hade Scion inte recenserats alls av den här skribenten. Det är färger, typsnitt, ramar och kaos! Jag sammantattar med ett ord: huvudvärk.
Illustrationerna funkar. Omslaget är otroligt vackert, om man undantar loggan. De svartvita bilderna är ofta av högre kvalitet än färgbilderna, och bristen på totalt kaos i det svartvita avsnittet gör också att det är lättare och behagligare att läsa. Följaktligen får utseendet inte så höga betyg. Här trodde man att White Wolf lärt sig något med nya utgåvan av World of Darkness.
Slutklämmen blir följande: tycker du om gudar? Vill du kanske till och med bli en gud, eller åtminstone en halvgud (vem vill inte det?), är det här ett utmärkt rollspel. Storytellersystemet är lätt att lära och kam-panjvärlden lockande. Om inte annat så för att jag kan se en klar parallell till Neil Gaimans utmärkta bok American Gods. Texten är välskriven och stämningsfull och idéerna ramlar in som dollarmynt i en spelhall i Las Vegas. Det här är ett bra rollspel om gudar – grafisk design och struktur till trots.

Sätt ditt eget betyg på Scion Hero!

Totalt har 8 personer röstat.
Intryck 7,63