Changeling the Lost
World of Darkness
320
298
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Vackert, brutet, brutalt, ömtåligt, skört och blodigt
Changeling - the Lost är en mörk saga. En berättelse med olyckligt slut som griper tag i läsaren från första stund, där hoppet lever starkt och skönheten bländar, och där bitterheten finns invävd som mörka trådar. Melankolin ligger tung över den värld som målas upp. Tankarna går osökt till ”Pans Labyrint”, och det visar sig även vara en av inspirationskällorna. Inledningen är fullspäckad av dem. Att de ens nämner T.S. Eliots “Hollow Men” får mig att bli varm av lycka och sätter genast tonen för mina kommande exkursioner i Faerie.
Lögner, misstroende och brutna eder är strödda som söndervittrade ruiner genom boken. Intrigerna mellan Fae är många och som en av de vilsna är ett av dina vapen de löften som du kan avtvinga dina fiender.
Som spelare är du en av de tusentals som varje år försvinner spårlöst in i Faerie för att tjäna de sanna Älvorna tills dess att din fångvaktare väljer att släppa dig. En del som kommer tillbaka finner att årtionden kan ha gått medan de själva inte åldrats mer än en vecka, andra att de själva åldrats flera år medan världen runtom knappt saknat dem. Och många kommer tillbaka och upptäcker att en bedragare tagit deras plats.
Att skapa sin egen bortbyting är en utmaning, inte på grund av reglerna utan på de val man har att göra. Det finns ett flertal “Seemings”, övernaturliga mallar, att välja mellan. Beast som lever i gränslandet mellan människa och djur; Darklings som håller sig i skuggorna; Elementals som är barn av eld, luft och jord; Fairest, de vackraste men även mest manipulativa av bortbytingarna; Ogres, de starka och brutala, samt The Wizened, hantverkarna med kunskap att bygga fantastiska maskiner. Som om detta inte var nog finns det även “Kiths” inom de olika “Seemings” att välja på. För de som vill kan man också ansluta sig till ett av de fyra hoven, vår, sommar, höst och vinter. Ditt val av hov färgar din syn på livet och hur du tacklar ditt liv som bortbyting.
Nytt för den här kampanjvärlden är Contracts, Wyrd, Glamour och Clarity. Contracts är överenskommelser din före detta mästare gjort med omgivningen. Att använda dessa kontrakt är ditt arv från Faerie och det som ger din rollperson övernaturliga förmågor. Wyrd är din botbytingsnatur, och hur väl du står i kontakt med den, och även hur väl du kan utnyttja glamour. Glamour i sin tur är den magiska energi som ger dig kraft att utnyttja dina kontrakt. Clarity är balansen mellan din bortbytingsnatur och din mänsklighet, din förmåga att skilja på fantasi och verklighet.
Utöver detta är regelsektionen i boken till största delen upptagen av Pledges, löften som ingås mellan två eller fler bortbytingar, Dream Shaping som handlar om konsten att manipulera drömmar, Tokens som är magiska föremål och The Hedge. The Hedge är barriären mellan vår värld och Faerie och i reglerna förklaras hur en bortbyting bäst kan använda dess speciella egenskaper för sin egen vinning.
Så kommer vi till den del som är mest spännande. Hur tar man den här fantastiska settingen och gör något av den? Precis som bakgrundsinformationen är det här ett fullpackat kapitel med användbara och upplysande tips. Bara på första genomläsningen dök det upp mängder med idéer, men det tog ända till det här kapitlet innan jag helt förstod att utnyttja kampanjvärlden.
En sak man tagit fasta på i samtliga World of Darkness-böcker är strukturen på boken. Man kan tycka lite vad man vill om White Wolfs uppdelning av regler (du måste ha WoD-regelboken för att kunna spela) men upplägget i den här boken är precis som jag vill ha det. Tydligt, rakt och med en innehållsförteckning som täcker det mesta man vill veta. Det är svårt att hitta en vackrare bok i WoDs nya serie rollspel. Illustrationerna är hjärtskärande vackra på sina ställen och det är ett rent nöje att bläddra i boken. Texten är följsam och välskriven. Vad kan jag säga? Jag är trollbunden.
Slutgiltiga omdömet; så vackert, så brutet, så brutalt, så ömtåligt och skört och blodigt blir det bara när det är riktigt, riktigt välskrivet. Men det är inget för nybörjare, vare sig spelare eller spelledare.

Sätt ditt eget betyg på Changeling the Lost!

Totalt har 6 personer röstat.
Innehåll 6,83