Expedition to the Ruins of Greyhawk
Dungeons & Dragons
224
298
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Wizards of the Coast fortsätter äventyrsserien som började med Expedition to Castle Greyhawk med fyra nya expeditioner ut i det okända. Formatet är som förut en bok med hårda pärmar som innehåller ett långt äventyr som utspelar sig i någon av D&D-universats klassiska spelvärldar. Äventyren är dock designade så att de lätt kan flyttas till andra spelvärldar eller ens alldeles egna (med undantag av Expedition to the Demonweb Pits, då). Greyhawk och Demonweb Pits är avsedda för erfarna karaktärer och spelare, medan Undermountain är bra för nybörjare. Något alla tre äventyren dock behöver är en erfaren spelledare.
Mer tekniskt så använder äventyren ett format som dykt upp i flera Wizards-produkter det senaste. I korthet så innehåller boken dels en ”fast” story som bildar ramverket för äventyret och innehåller de viktigaste händelserna, och dels en ”flexibel” del som består av en mängd ”encounters” som kan placeras ut lite där det passar vartefter äventyret fortsätter. Detta format inbjuder varje spelledare att göra sin egen version av händelserna och alltid vara förberedd när spelarna gör något oväntat. Alla tre böckerna är välskrivna och upplagda på ett ganska klart sätt. Möjligen är det lite svårt att hitta rätt ibland på grund av deras längd och det modulära systemet med en-counters, men inget en van spelledare inte klarar med lite post-it-lappar (t.ex..
Böckerna innehåller all information man som spelledare behöver för att köra dessa äventyr från början till slut, även om tillgång till andra D&D-böcker kan hjälpa vid vissa tillfällen. Här finns också beskrivningar av spelvärldarna som används och av viktiga personer och fiender, samt nya monster, skatter och annat matnyttigt. Alla tre äventyren väger in på ungefär 220 sidor, alltså rejält mycket material för den spelsugne.
Expedition to the Demonweb Pits är som namnet antyder en anspelning på och hyllning till den klassiska supermodulen Queen of the Spiders (där drowerna först introducerades). Äventyret kretsar kring spindelgudinnan och demonen Llolth och hennes försök att skaffa mer makt i både the Abyss och på de fysiska planen. Spelarna får här kämpa med demoniska intriger, farofyllda resor till dimensioner där ondskan härskar och ett besök i Sigil, dörrarnas stad (som kanske är bekant från den gamla spelvärlden Planescape). Äventyret är konstruerat för karaktärer av level 9-12.
Intrigen är tät och spännande, med intressanta encounters. Även om man träffat drower massor med gånger tidigare känns det fräscht och intressant. För alla de som aldrig spelat Queen of the Spiders eller gjort besök ut i de ändlösa dimensioner som existerar bortom D&D’s materiella värld är detta både en kul introduktion och ett bra äventyr. Att sedan demoner är fantastiskt tacksamma fiender är en bonus.
Expedition to Undermountain tar med spelkaraktärerna ner i Forgotten Realms mest ökända dungeon. Långt under den stora staden Waterdeep sträcker sig kilometervis av unkna korridorer och grottor fyllda med otäcka monster, galna magiker och annat slemmigt. Dit måste äventyrarna bege sig för att ta reda på vad som hänt labyrintens mästare Halaster Blackcloak, och undersöka om ett hot mot Waterdeep återigen samlar styrka i Undermountain. Till skillnad från Demonweb Pits är Expedition to Undermountain nästan helt en traditionell dungeoncrawl. Man går in i grottsystemet, letar upp det man är ute efter och försöker sedan ta sig ut med livet i behåll (och skatter man hittat, förstås).
Jag tyckte personligen inte att detta äventyr var så intressant, med en ganska tråkig story och en dungeon som saknar karaktär. Visst, den är stor och farlig, men den har inte de minnesvärda aspekter som till exempel Temple of Elemental Evil eller slottet Ravenloft hade att bjuda på. Det finns dock massor med utmaningar för spelarna, och alternativ att bara köra äventyr där man utforskar Undermountain utan någon övergripande plot. Jag tror att en del av svagheten med äventyret är att det är avsett för karaktärer av level 1-10, och därför inte känns lika episkt som de två andra. Det är mer passande som en introduktion och utmaning för nya karaktärer än en övergripande historia.
Det sista äventyret av de tre, Expedition to the Ruins of Greyhawk, är på många sett det mest klassiska av dem. Greyhawk var den första spelvärlden till D&D (och en av de första till rollspel överhuvudtaget), skapad av Gary Gygax själv. I slottet Greyhawks många rum och korridorer kämpade de första rollspelarna med monster och fällor som då var helt nya och oväntade, och idag i många fall blivit klassiska. Greyhawk som spelvärld började tappa popularitet när nya världar som Dragonlance och Forgotten Realms uppstod som D&D-kampanjer, och förde en tynande tillvaro under många år innan världen blev fokus för RPGA’s världsomspännande Living Greyhawk-kampanj. Bland äventyrets författer finns Greyhawk-fantasterna Erik Mona och James Jacobs (som även skapat adventure paths i tidningen Dungeon).
Äventyret börjar med att Riggby, en nära vän till Gary Gygax egen spelkaraktär Mordekainen, har avlidit. Spelkaraktärerna besöker staden Greyhawk och upptäcker att ärkefienden Iuz, en halvdemon som försökt erövra planeten Oerth flera gånger, blivit uppretad över Riggbys naturliga död och nu svurit hämnd mot staden och alla sina gamla fiender. Spelarna upptäcker att spåren efter Iuz leder ner i Castle Greyhawks ruiner… Även Ruins of Greyhawk är en dungeon crawl av den gamla skolan, men här finns en medryckande historia och en dungeon med en mycket intressant bakgrund (både i den verkliga världen och i spelet). Dessutom är staden Greyhawk väl avbildad och inbjuder i sig till små äventyr och intriger. På vägen finns både fiender, vänner och monster. Allt som allt är det ett spännande äventyr som jag gärna spelar om. Äventyret är avsett för level 8-13.

Sätt ditt eget betyg på Expedition to the Ruins of Greyhawk!

Intryck 9
Innehåll 9