Age of Empires: The Age of Discovery
Tillverkare
Tropical Games
Spelare
2-5
Speltid
120 minuter
Webb
http://www.tropical-games.com
Ca Pris
578
  Intryck: 8     Innehåll: 8   16
 
 

Amerikanska Eagle Games specialiserade sig på nästan överproducerade spel i stora lådor och med hiskeligt hög ”toy-factor” (dvs massor av plastfigurer). Men lika snygga som spelen var, lika röriga var reglerna och företaget fick ett rykte om sig att deras spel var dåligt speltestade. Så för några år sedan satsade Eagle Games stort på att licensiera datorspel för att sedan ge ut brädspel under samma namn. Sid Meier’s Civilization, Age of Mythology och Railroad Tycoon dök snart upp i brädspelshyllorna med blandad framgång. Det dröjde inte länge innan molnen hopades över det lilla företaget med de stora lådorna. Efter en missriktad satsning på pokerprodukter drevs Eagle Games i botten och gick i konkurs förra året. Utlovade satsningar såsom Pirates! Och Age of Empires såg ut att för alltid försvinna till historiens skräphög.
Tills nu. Spelkonstruktören Glenn Drover, som var en av huvudägarna av Eagle Games har under namnet Tropical Games gett ut brädspelsversionen av PC-spelet Age of Empires. Det som är förvånande i det här fallet är inte att spelet ens gavs ut, trots alla turer. Nej, Age of Empires III: The Age of Discovery är något så ovanligt som ett spel som både har utmärkt produktion enligt den amerikanska modellen och euroskolans koncisa och smarta regler.
Annorlunda än förlagan
Det ska dock sägas redan nu, om någon tror att det här är en rak konversion av PC-spelet så lär man bli besviken. Drover har konstruerat en snillrik men förhållandevis enkel variant som är starkt influerad av tysk speldesign. Just det här gör att jag har lite svårt att förstå att man väljer att betala licenspengar för att heta Age of Empires.
Den rymliga lådan innehåller:
• En vacker karta som föreställer Nord- och Sydamerika
• Massor av fina plastfigurer i olika färger föreställande: kolonister, kaptener, soldater, missionärer, handelsmän och skepp.
• Brickor med handelsgods som boskap, socker, tobak osv.
• Upptäcktskort och brickor.
• Brickor med byggnader och framsteg.
• Massor av klirrande plastdubloner, väldigt stämningsfulla.
Spelarna tar rollerna av europeiska kolonialmakter och målet är helt enkelt att roffa åt sig så mycket jungfruligt land som möjligt för att efter åtta spelomgångar kunna inkassera mest poäng och vinna.
Ett parti är som sagt uppdelat på åtta spelomgångar som i sin tur är fördelade på tre olika tidseror. Varje spelrunda turas spelarna om att placera ut sina små plastfigurer i olika boxar på spelplanen.
Boxarna är i tur och ordning:
• Turordning – Här bestäms i vilken ordning spelarna placerar ut figurer.
• Initiativ – Påverkar turordningen för nästa runda.
• Kolonistdockan – Här placerar man ut kolonister som sedan skeppas ut till kolonierna.
• Handelsgods – Fyra slumpmässiga varor finns här, först till kvarn gäller.
• Handelsfartyg – Varje runda finns ett fartyg att få här, spelaren med flest figurer i rutan får det.
• Byggnader – Här kan man köpa byggnader och framsteg som ger olika fördelar.
• Upptäcksresande – I den här rutan placerar man ut de kolonister och soldater som bildar expeditioner och utforskar de oupptäckta länderna.
• Specialister – Här värvar man en kapten, missionär, soldat eller handelsman.
• Krig – Vari man kan skramla med muskö-terna mot valfri spelare.
Utplacerandet av figurerna är spelets hjärta och det är mer engagerande än vad det kanske låter. Eftersom man har ett begränsat antal figurer att placera ut varje runda gäller det att prioritera rätt, något som inte är helt enkelt.
Expeditioner och vapenskrammel
En annan viktig del är upptäckandet och det går till så att en spelare sätter ihop en expedition med kolonister, soldater samt eventuellt en kapten och sedan drar ett upptäckskort. På kortet finns ett antal urinvånare och en summa dubloner. Om spelaren har fler figurer i sin expedition än vad det finns urinvånare lyckas utforskandet och han kan inkassera dublonerna. Om det finns fler urinvånare försvinner expeditionen spårlöst.
Krig spelar en förhållandevis liten roll i spelet och är en enkel affär. Det är dock ett användbart instrument och kan om det används vid rätt tillfälle radikalt ändra maktbalansen.
Age of Empires III kombinerar det bästa av euroskolans enkla kluriga regler med den amerikanska big-box traditionen och allt vad det innebär av vackra kartor, atmo-sfär och horder av plastgubbar. Det är snabbspelat (ett parti tar runt två timmar), har väldigt lite dödtid och är oavbrutet spännande. Så länge du inte förväntar dig ett krigspel eller ett datorspel i brädspelsform kommer du bli mycket nöjd.

Text: Nils Karlén


 
  Sätt ditt eget betyg på Age of Empires: The Age of Discovery!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 1 personer röstat.
Intryck 10
Innehåll 10
Sammanlagt betyg 20
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006