Portobello Market
Lautapelit
2-4
35 minuter
368

Lautapelit fortsätter att förse oss med bra spel på svenska. Portobello Market är inget undantag, det är snabbt, snyggt och strategiskt. Att spelet blivit utsett till Årets Familjespel känns välförtjänt och med lite tur ger det den extra uppmärksamhet som krävs för att få en bredare spridning. Då skulle det faktiskt kunna fungera som en brygga in till de tyska brädspelen för alla de som ännu inte upptäckt hur mycket mer och bättre spel kan vara än Algas gamla trötta titlar.

Gediget hantverk
Portobello Market är välproducerat enligt den standard man förväntar sig av tyska brädspel. Gediget, med trämarkörer och fyrfärgstryck på båda sidor av tjock kartong och fullt godkända illustrationer. Regelhäftet, som är på fyra olika språk, är inte det vackraste jag sett, men det är bra upplagt och svenskan är begriplig.
Det enda som känns lite trist är småsnålheten då det kommer till möjlighet att välja färg för spelarna. Då det går att spela med 2-4 spelare hade jag gärna sett att man hade kunnat välja vilken av de fyra färgerna (rött , gult, grönt och blått) man vill även då man bara är två som spelar, men inte. Är man två spelare måste man vara gul och röd, för det finns inte tillräckligt med markörer i de andra färgerna. Är tre spelare kommer grön in och först om det blir fyra spelare får man välja att vara blå. Behöver jag ens nämna att jag alltid brukar vilja vara blå? Förvisso en liten löjlig detalj, men den drar ändå ner betyget i mina ögon... Samtidigt som jag kan förstå varför. På det här viset är det enkelt att se hur många torgstånd man skall ha beroende på hur många man är som spelar.

Vad går spelet ut på?
Det är dags för loppmarknad på Portobello Road och det gäller för alla spelare att kapa åt sig de mest lukrativa platserna att sätta upp sina torgstånd på. Det gör man genom att bygga torgstånd och locka besökare till dem. Det finns dock några restriktioner för var man får lov att ställa ut sina stånd: man kan inte börja bygga mitt i en gata utan det första torgståndet på en gata måste stå i anslutning till något av torgen och de därpå följande måste ställa sig brevid det redan existerande. Dessutom får man inte bara slänga upp sitt torgstånd hur som helst, utan man måste ha ordningsmakten på plats för att ha alla tillstånd i ordning. Varje gång det är din tur väljer du en av dina handlingsbrickor. Då du börjar har du en med 2, en med 3 och en med 4 handlingar. Du får använda dem i vilken ordning du vill, men får inte använda samma igen förrän de andra har använts också. På en handling kan du antingen bygga ett torgstånd eller sätta ut en besökare. Att flytta bobbyn så att du har en ordningsmakt på plats där du vill sätta upp ditt torgstånd kostar inga handlingar, men kan däremot kosta poäng. Han korsar gator där du har flest torgstånd ”gratis”, men annars kostar det ett poäng per gata – och om någon annan har flest torgstånd på gatan han korsar får dem poängen. Med andra ord vill man se till att han står på ett riktigt bra ställe när man avslutar sin omgång – för du får flytta honom hur många gånger du vill medan det fortfarande är din tur...
Besökarna finns i två varianter: borgare och adelsmän. De placeras ut på något av de elva torgen som knyter ihop gatorna. Så fort en gata är full med torgstånd och det står en besökare vid varje ände får man poäng – hur många beror på vilken typ av besökare det är (adelsmän ger mer än borgare) och hur bra läge vart och ett av ens torgstånd har. Om alla de tio besökarna har blivit utställda kommer även den elfte, härskaren, in och ställer sig på det sista torget. Han ger fler poäng än de andra, och gör också att torgstånd på oavslutade gator i direkt anslutning till honom får poäng då spelet är slut.
Slutligen kan du få poäng genom att lägga ut din 2 respektive 4 handlingsmarkör i ett distrikt (det får bara finnas en per distrikt, så det kan vara värt att ta ett distrikt både för att maximera sina egna poäng och för att stoppa en motspelare från att ta det). Du får lika många poäng per torgstånd du har i det distriktet som siffran på den markör du lagt ut. Därefter får du dra den översta brickan i den allmäna högen för att ersätta din markör i det fortsatta spelet. Det finns två 3or, två 2or och resten 1or så det gäller att tänka lite på när du väljer detta drag. Tidigt för att få ett högt ersättningsnummer, eller sent för att maximera poängen.
Kort sagt är det en spelmekanik som är lätt att lära, men kräver klurighet att bemästra. Temat känns dock påklistrat.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Portobello Market!