Det blir ofta problem när ett företag ger sig på att göra något annat än vad det egentligen är bra på. Någon som minns Nokias N-gage till exempel? Spelbranschen är naturligtvis inget undantag från det här fenomenet, jag tänker på Target Games figur- och kortspels experiment från mitten av nittiotalet. Eller varför inte det på sin tid så omtalade Eon-datorspelet som försvann lika spårlöst som firman bakom det.
När jag får hem brädspelet Monster Mayhem och ser att det är White Wolf som är utgivare blir jag således en smula skeptisk. Nu är det här inte det Georgiabaserade företagets första brädspel, tidigare i år släpptes Vampire: Prince of the City och alldeles nyligen dök Exalted: War for the Throne upp i spelhyllorna. Men de var baserade på väl utbyggda rollspelsvärldar och hade på så sätt en stor förtjänst mot… den här generiska lila tingesten.
Visuellt oinspirerande
Monster Mayhem är ett lättsamt brädspel med skräcktema, har ni spelat Zombies!!! vet ni vilken nivå det är. Den stora boxen innehåller fem fina plastfigurer föreställandes monstren, lika många fina monsterkort, en lek visuellt spartanska händelse- och flyktkort, en bunt med brickor som ska representera offer och platser samt slutligen en riktigt oinspirerande karta bestående av en massa tomma hexagoner. Produktionskvaliteten är överlag bra men den trista presentationen drar ner betyget en hel del. På många sätt känns det som ett spel som lika gärna kunde getts ut på åttiotalet.
Manualen är ett enkelt svartvitt häfte med extremt komprimerad text. Det är hyfsat välskrivet men samtidigt mycket svårt att hitta en specifik regel snabbt i och med den opedagogiska utformningen. Ett relativt utförligt spelexempel gör dock att manualen inte blir en total katastrof.
Hur spelar man?
Spelarna drar eller väljer ett av följande monster som man spelar: vampyr, varulv, mumie, zombie eller poltergeist. Sedan slumpas tre offer ut för varje monster. De här stackars människorna är inte de enda man kan jaga under spelets gång, men de är värda extra mycket för spelarna. Varje offer har fem egenskaper: blood, bones, brains, organs och spirit. De här egenskaperna är viktiga för de olika monstren; vampyren lever på blod, zombien vill knapra på hjärnor, mumien på inälvor och så vidare. Spelplanen byggs sedan upp med olika byggnader och distrikt, antingen efter en färdig mall eller genom att man gemensamt bestämmer hur staden ska se ut.
En spelrunda börjar med att spelarna slår för initiativ och sedan rör alla offer på spelplanen i tur och ordning. Sedan rör sig monstren och försöker hinna ifatt och överfalla offren. När strid uppstår slår monster och offer ett antal tärningar beroende på egenskap, vinner monstret slukar han den stackars människan. Vinner offret lyckas det fly och man drar ett flyktkort för att se hur långt det hinner. Spelarna kan förstöra för varandra genom att låta offer komma undan i sista sekunden eller aktivera ett annat monsters svaghet för att sabotera.
När man lyckas sluka ett offer får man öka sitt så kallade craving value. Efter fem rundor är spelet slut och monstret med mest craving points vinner. Det här är en av mina favoritregler i spelet, ett parti går garanterat snabbt.
Ett stort problem med Monster Mayhem är att det är extremt slumpbaserat. Man slår tärningar för det mesta, drar slumpmässiga flyktkort och försöker samtidigt ställa till det så mycket som möjligt för motspelarna. Det här gör att det är svårt att spela med någon speciell strategi, det handlar mer om att reagera på vad spelet ställer till med än något annat. Nu tycker jag att slump i lagom stor dos är bra, men i det här fallet går det överstyr. En positiv sida av det här är dock att ett parti aldrig blir det andra likt, speciellt med tanke på att kartan kan byggas i oändliga varianter.
Det ska dock sägas att spelet kan vara hyfsat roligt i sina stunder. Jag kan tänka mig att Monster Mayhem kan vara kul att plocka fram efter ett tungt parti Twilight Imperium bara för att få en timmes hjärndöd underhålling. Hade spelet varit lite billigare och paketerat i en behändigare box skulle betyget kanske höjts ett snäpp. Men som det ser ut nu blir det godkänt med ett nödrop. Med tanke på hur mycket bra brädspel det finns på marknaden ska ni se det som ett klar rekommendation om att inte köpa Monster Mayhem. White Wolf bör nog hålla sig till att göra rollspel ett tag till.