Carcassonne: The Discovery
Rio Grande Games
2-5
30-45 minuter
205:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Klassikernas klassiker Carcassonne har fått en extreme makeover – och blivit ett om möjligt ännu bättre spel. Klaus-Jürgen Wredes mysiga brickvändarpussel från år 2000 charmade livet ur mig och cirka en miljon tyskar när det släpptes. Men omväxling förnöjer, som bekant, och efter ett otal mindre och större expansioner till originalet har nu äntligen vidareutvecklingen Carcassonne: The Discovery kommit ut på engelska.
Det rör sig om ett spel som vid första anblicken är förvillande likt originalet, även om originalskaparen inte har något med Carcassonne: The Discovery att göra. De för spelet så viktiga borgarna verkar utbytta mot grässlätter, åkrarna mot bergskedjor och vägarna mot sjöar. Men förändringarna går betydligt djupare än så. Med Leo Colovinis hjälp har Carcassonne vuxit upp och blivit mer komplext än någonsin.
Fortfarande är det nästan upprörande enkelt att både lära sig och sätta igång med spelet, precis som med originalet. En skumning av den fyrasidiga regelboken, en titt på faktakortet och en blandning av de 84 landskapsbrickorna så är man igång. Komplexiteten kommer sig istället av det nya sättet att ta hem poäng.

Ett nytt poängsystem
Ni som spelat föregångaren vet hur man plockar poäng i Carcassonne: genom att spela en landskapsbricka så att den passar in i det redan lagda pusslet och sedan placera en av sina träfigurer på brickan. I originalet kunde man få poäng genom att placera figurer på vägar, åkrar eller i borgar.
I The Discovery har du också dina följeslagare som fixar poängen åt dig – men inte förrän du själv väljer att plocka bort dem från brädet. Och här kommer det riktigt jobbiga: du måste välja om du ska placera ut en figur eller plocka hem en annan för poänginkassering. Du får aldrig göra både och i samma omgång.
Den som är bra på matte räknar snabbt ut att det inte finns några kvicka gratispoäng längre. Klassikern i Carcassonne om man var i snabbt behov av fyra enkla poäng var att färdigställa minsta möjliga borg (två brickor) och ställa en gubbe i den. Fyra poäng och gubben tillbaka, tack så mycket! Nu krävs det två omgångar för att få inkassera de där futtiga poängen: en för att placera anhängaren och en för att plocka bort honom nästa gång det är ens tur. Plötsligt känns två omgångar som rätt lång tid och fyra poäng som en rätt futtig utdelning för besväret.
Det nya poängsystemet tillför ett förvånansvärt välkommet tillskott till serien. Varje runda ställs man inför valet att plocka hem någon eller inmuta ett nytt område. Och när ska man egentligen plocka hem en gubbe? Väntar man en runda till kan ju området han täcker bli ännu större och värt ännu mer. Alla dessa val.

Välbekant, men ändå helt annorlunda
En annan förändring till det intressantare är att man numera bara har fyra anhängare totalt. Det kräver verkligen att man prioriterar så man inte blir sittande med ett antal mindre lovande områden medan man ser hur motståndarnas potentiella poäng bara växer och växer. Man räknar inte längre majoritet i områden, utan alla som samsas någonstans kan när som helst plocka hem sin gubbe för poäng.
Med bara dessa förändringar känns The Discovery på samma gång ytterst välbekant och helt olikt sin föregångare. Där originalspelet mest handlade om att lägga sin bricka på den uppenbart bästa platsen handlar det nu mycket mer om att tänka långsiktigt och med framförhållning. Fler än en gång har det hänt att jag eller mina spelkamrater har blivit överrumplade av spelslutet för att vi varit så inne i att expandera våra områden. Men har man alla sina fyra meeples utplacerade behöver man förstås fyra hela omgångar på sig att plocka hem dom för att få poängen som de representerar.
Jag har alltid varit svag för spel som kombinerar enkelhet med en smula komplexitet. För mig har Carcassonne aldrig slutat underhålla – däremot har jag stundtals längtat efter lite mer tuggmotstånd. Det får jag nu med The Discovery. Sen är det ju knappast någon nackdel att de nya landskapen ser härligt romantiska ut med sina bergskedjor, söta borgstäder och många insjöar.
The Discovery är inte spelet som får mig att glömma det första Carcassonne. Men det är det perfekta komplementet och det lightspel som utan tvekan ser mest action på mitt bord för tillfället.

Text: Tommy Rydling

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne: The Discovery!