Warhammer 40K: Chaos Space Marines
Games Workshop

175:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Äntligen en ny Codex från GW. Efter en lång, molnig sommar är det dags att ladda om, och för alla Chaos Marine spelare tror jag att det kan bli en del tid med målarburkarna förutom allt spelande. Man kan nog få fylla på med några figurer eftersom en del har försvunnit…
Nya Chaos Space Marine är en ordentligt tjock bok. Det som framförallt gör att den har vuxit med cirka 30 sidor från förra utgåvan är beskrivningarna av alla enheter och vapen. Annars är boken uppbyggd enligt den vanliga mallen. Den börjar med bakgrund och historia, sedan kommer beskrivning av enheter och vapen, ett par sidor med bilder på målade enheter och till sist sammanfattning av enheterna med kostnader. Sättet som boken gjorts om liknar de andra nya Codex-böcker som kommit den senaste tiden. Reglerna har blivit mer strömlinjeformade vilket gör spelet lite enklare och snabbare. Den sämre sidan av förenklingar är att det unika med de olika arméerna försvinner allt mer. De blir mer lika vilket jag tycker leder till att man tappar lite av charmen med att kunna älska sin egen armé och hata alla andra.
Bakgrunden till Chaos Space Marine är en bra beskrivning. Det är bra skrivet och det är nya grejer och ingen gammal skåpmat. Från förra codexen har de mer ingåen-de delarna om de olika chaosgudarna, delarna om olika legioner samt även ett avsnitt med speltaktiska tips försvunnit. Personligen tycker jag det är tråkigt att GW fortsätter sin trend med att dra ner på fluffet. Dispositionen i bakgrundsavsnittet hade kunnat vara något bättre. Överlag så har codexen dock en bra layout. Den är lättläst och vad jag kan se i stort sett fri från skrivfel och liknande.
Sedan följer den omfattande beskrivningen av de olika enheterna i armén. Trupperna är i sig relativt lika vad gäller stats och även till viss del vad gäller utrustning. Urvalet är ganska begränsat vilket ytterligare bidrar till att enheterna känns lika. Däremot varierar de en del i pris. Det gör att jag tror att det ganska snabbt utkristalliseras vilka trupper som fungerar bäst på spelbordet vilket gör att det finns många trupper man aldrig kommer att vilja ha. Lite tråkigt faktiskt.
Hjältar, om man kan kalla dem så, har fått relativt stor plats, vilket också följer den nya trenden hos GW. Hela sju stycken presenteras vilket jag tror är en ny toppnotering. Bland de hjältar som finns med är en del riktigt ruskiga typer medan andra troligtvis inte är värda sina poäng. Många enheter som fanns med i förra codexen har nu försvunnit. Istället för flera olika typer av demoner finns nu ”greater demon” och ”lesser demon”. Greater demon är rätt användbar men tyvärr får man bara ha en. Lesser demon får man förvisso ha många av, men jag tror inte de kommer att bli så vanliga på spelborden eftersom de är rätt dåliga. Det har också tillkommit lite, bland annat en användbar tank samt lite nya vapen. En snygg detalj är att armélistan är allra längst bak. Det gör det lätt att snabbt hitta det man söker. Det finns också en hänvisning till vilken sida som de olika vapnen beskrivs på. Mycket bra!
Jag kan inte låta bli att kommentera bilderna i codexen. Bilderna håller en hög kvalitet. Inget fel där. Däremot retar jag mig på att GW fortsätter envisas med att trycka gamla bilder som vi sett många gånger tidigare. Bilder som inspirationskälla är fantastiska och jag tror inte GW har så dålig ekonomi att de inte kan bjuda oss på en codex med bara nya, fräscha bilder i.
För de som vill börja spela är Chaos Space Marines ganska slagkraftiga enheter med en spännande bakgrund. Urvalet gör dock att armén kan kännas lite tråkig. För gamla Chaos-veteraner så tror jag inte att den nya boken kommer att slå särskilt bra. Visst, säg den som någonsin är helt lycklig över en ny armébok, men ändå. Mycket av själva Chaos har försvunnit och inte ersatts av något direkt nytt eller spännande. Det som är mest tråkigt är att den nya codexen har urvattnat känslan för de många Chaos Marine spelare, i alla fall om man ska tro de forum som recenserat den nya boken.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Warhammer 40K: Chaos Space Marines!

Intryck 6,5